50+ věcí, které znát, než začneš dělat weby

Toto je 50+ pojmů a nástrojů, které by měl znát každý, kdo se zajímá o tvorbu webů a jejich následnou propagaci. Každý z týmu ANT studia už je zná. Pokud bys chtěl patřit k nám, tak je musíš znát a orientovat se v nich. Proto jsme pro tebe připravili celý seriál pojmů, které jsou zaměřené nejen na výrobu webů, ale také na marketing.

50+ věcí, které znát, než začneš dělat weby

Pojmy

Domény

  • Co to jsou domény a jaké mají řády? Co znamená registrace? Na jak dlouho je registrujeme? Kdo je vlastní?

Webhosting

  • Co to je webhosting a jaké může mít parametry (server)? Na co si musím dát pozor? Například verze PHP.

E-maily

  • Co víš o e-mailových adresách a schránkách? Zvládneš nastavení v e-mailovém klientovi? Jaké znáš typy poštovních klientů a problémy s tím spojené? Příklad, špatné zobrazování e-mailů, rychlost.

POP3/IMAP

  • Ovládáš nastavení e-mailových schránek?

Webové adresy (URL)

  • Jaké jsou povolené znaky, přípony? Doporučení k jejich tvorbě, délce, změnám.

HTTPS (SSL)

  • Co to je a jaké má varianty?

Odkazy

  • Co to jsou odkazy a jak se tvoří? Jaká znáš pravidla pro texty i obrázky?

Google účet

  • Bez Google účtu se nedostaneme do statistik nebo GSC, takže jej musíme mít všichni. Proto, víš jak na jeho vytvoření? Jak ho používat? Například změnit heslo, přepínat mezi účty?

HTML/CSS (Javascript, PHP, mySQL)

  • Jak fungují? K čemu je HTML, k čemu CSS a další?

Zdrojový kód

  • Víš, jak se podívat na zdrojový kód stránky, případně PHP? Co k tomu budeš potřebovat?

FTP

  • Co to je a jak se používá? Jaký program pro připojení použijete? Jak zvýšíš zabezpečení, pokud použiješ program? Znáš bezpečnější varianty připojení?

Databáze (myAdmin)

  • Co to je a kdy ji potřebuji? Jak se do databáze dostanu?

Redakční systém (CMS)

  • Co to je, k čemu jej potřebuji? Proč bys jej klientovi doporučil? Jaké jsou nejběžnější systémy? Proč je nějaký systém lepší než jiný? Co když chci e-shop?

Statistiky návštěvnosti

  • K čemu jsou? Jak myslíš, že jsou důležité? Jaké bys použil? Co v nich umíš najít?

Responsivita (mobilní verze)

  • Co to znamená, že jsou stránky responsivní nebo že mají mobilní verzi? Jaké řešení bys doporučil?

Rozlišení (obrazové body)

  • Co to je a proč se o něj zajímáme? Na co má vliv? Můžeme být nezávislé na rozlišení? Jaká by měla být šířka webové stránky?

SEO

  • Co to je SEO? Jaké znáš SEO faktory a jakou bys jim přiřadil váhu?

Indexace

  • Co to znamená? Jak probíhá? Co jí brání? Jak ji urychlím?

Prvky stránek

  • Orientuješ se v pojmech hlavička, obsah, patka, pozadí, sloupce ...?

Navigace (menu)

  • Prvky stránek podrobněji. Například: Co to je navigace?Jaké by měla mít vlastnosti v různých zařízeních a při různých akcích (stavech)? Co to je Hamburger menu?

Cíle (na) webu

  • Jaké cíle by měl plnit web? Jak bys je měřil? V čem všem může web pomoci tomu, kdo jej má?

Formuláře

  • Jaký formulář je dobrý z pohledu UX? Co by měl ještě splňovat formulář? (měření, bezpečnost)

UX

  • Co to je? Proč je důležité testovat?

Logo

  • Poznáš dobré logo? Jaké jsou požadavky na logo pro vložení na web? (formáty, SVG)

Favicon

  • Kde se zobrazuje? Proč je důležitá? Jaké jsou požadavky na formát? Jak jej přidám ke stránce? Co v mobilu?

Wireframe

  • Co to je? V čem bys jej navrhoval a jak? Ukaž nějaké návrhy. Co je důležité při návrhu Wireframe? Co je interaktivita?

Grafický návrh (Adobe Photoshop, ikony)

  • Jaké by měl mít vlastnosti? V jakém formátu by měla být data? Jak bys jej prezentoval klientovi?

Sémantika webové stránky

  • Co to je, proč je důležitá?

E-mailing (Newsletter)

  • Co to je? Jaké znáš nástroje pro tvorbu e-mailů? V čem bys jej tvořil? S jakými problémy bojujeme? Jak je to s měřením a vyhodnocováním?

Platební brána

  • Tady něco z e-shopů. Co to je? Jaké znáš platební brány? Jak integrujeme platební bránu?

Filtrace v katalogu (e-shopu)

  • Potřebuje ji klient? Jaké vlastnosti by měla mít?

DNS

  • Jaký je rozdíl mezi servery a záznamy? Kde se to nastavuje? Co pro to potřebujeme? Jak zjistíš aktuální stav? Jak dlouho trvá změna?

Redirect (přesměrování)

  • Co to je, proč vzniká? Kde (jak) se přesměrování realizuje?

OpenSource

  • Co to je, jaké má výhody, ale i omezení (podmínky)? Pro koho myslíš, že je vhodný a pro koho zase ne?

Nástroje a činnosti

S těmito nástroji bys měl umět pracovat.

Různé prohlížeče

  • Musíš umět nainstalovat různé prohlížeče. Vymazat paměť prohlížeče. Používat anonymní režim. Zjistit zastoupení prohlížečů.

Doplňky do prohlížečů

  • Umět instalovat a používat.

Pravítko (měření)

  • Umět změřit velikost prvku na stránce v px

Barvičky (Color Picker)

  • Umět zjistit barvu jakéhokoliv prvku. Web kód barvy.

Screenshoty obrazovky a z prohlížeče

  • Umět vytvořit a zaslat printscreen. Umět označit cokoliv a poslat obrázek s komentářem. Značka: Rychle!

Obrázky (znalosti i práce s nimi)

  • Změnit rozlišení, kvalitu a tedy datovou velikost, formáty souborů. Dále základní úpravy jako ořez. Ale i najít ve vyhledávači, rozlišovat práva k obrázkům - opětovné použití, filtrace podle rozlišení.

Vodoznak

  • Kromě znalosti proč a jak, také vědět, jak jej vytvořit.

Texty

  • Psaní, formátování, typografie, pravidla.

GMAIL základy

  • Nechceme vnucovat zrovna řešení od Google, věříme, že jsi spokojenější s jiným e-mail klientem, ale považujeme jej za standard a používáme jej stejně jako asi většina lidí v oboru. Takže doporučujeme umět jej používat, znát záložky, umět nastavit podpis do patky, nastavit přesměrování pošty, filtry.

Google Analytics

  • Bez statistik do webů nelez :-)

FTP

  • Umět se připojit, nahrát soubor, změnit práva souboru.

Konzole v prohlížeči

  • Umět aktivovat, najít rychle prvek, případně si umět zkušebně změnit obsah, abyste se podívali, jak bude změna vypadat, než jí provedeš.

WordPress

  • Ideální je, když si zkusíte a umíte vytvořit web například v tomto systému.

Komunikace na dálku

  • Umět se spojit s kýmkoliv s využitím sdílení obrazovky. Jaký program znáš?

Plánování času

  • Plánovat čas alespoň s využitím kalendáře.

Kam dále?

  • Sleduj nás na Facebooku, dozvíš se tak rychleji o pokračování.
  • Zajímáš se o tvorbu webů a chceš se něco naučit? Pokud tyhle věci znáš, podívej se na volné pozice v sekci kariéra. Případně, co všechno se naučíš například na stáži kodéra.

Napadají tě další pojmy nebo nástroje pro začátečníky, které nám zde chybí? Napiš nám je na vataha@antstudio.cz.

Chci být mravenec!

Štítky:

 


Vaši adresu nikomu nedáme. Nebudeme vás spamovat. Obvyklá dávka 1× za měsíc.

Naše práce je o plánování, spolehlivosti a výsledcích!

Pojďme se setkat,

ukážeme vám, jak díky nám budete na internetu úspěšnější!

Naše práce je o plánování,...