Používáme technologie, jako jsou cookies za účelem analýzy návštěvnosti, cílené reklamy a zajištění fungování stránek. Více informací o ochraně osobních údajů

Blog

Jak Google odpověděl na časté otázky ohledně mobile-friendly?

Od 21. dubna Google oficiálně uvedl, že došlo ke změně algoritmu mobilního vyhledávání. Principiálně se jedná o upřednostňování webových stránek vyladěných pro zobrazení na mobilním zařízení. Test vašich stránek můžete provést přímo na stránkách Google. Pokud nyní nemáte například e-shop tzv. mobile-friendly, neboli použitelný na mobilních zařízeních, mohou vám kvůli propadům ve výsledcích mobilního hledání klesnout tržby. Na další otázky Zdeňka Veseckého z podnikatel.cz odpovídal také zakladatel ANT studia Ing. Peter Vataha.

 

Přinášíme vám také nejčastější otázky ohledně tohoto tématu, které jsme volně přeložili přímo z blogu Googlu:

1) Bude mít tato změna vliv na hledání z tabletů nebo desktopů?

Ne, tato změna bude mít vliv pouze na hledání z mobilních zařízení napříč všemi jazyky a zeměmi. Tedy hledání z tabletů nebo desktopů nebude ovlivněno.

2) Jedná se o změnu na bázi jednotlivých stránek nebo celého webu?

Změna je na bázi stránek. Například pokud deset stránek vašeho webu bude mobile-friendly a zbytek webu nebude, upřednostňováno bude pouze těchto deset stránek.

3) Jak zjistím, že Google považuje stránku mého webu za mobile-friendly?

Individuální stránky mohou být testovány na použitelnost v mobilních zařízení za použití Mobile-Friendly testu. Pokud chcete provést kontrolu napříč celým webem, využijte k tomu report Použitelnosti v mobilních zařízeních v Google Webmaster Tools. Tato data jsou založena na posledním crawlování a indexování jednotlivých stránek.

4) Bohužel budu řešit použitelnost v mobilních zařízeních až nyní. Jak dlouho trvá zaregistrování změny Googlem?

Tuto změnu Google kontroluje pokaždé, kdy stránku crawluje a indexuje. Nemusíte čekat na žádnou další aktualizaci. Jakmile je stránka mobile-friendly, můžete počkat na Googlebota pro smartphony, který stránky projde a indexuje, nebo můžete urychlit zpracování pomocí Žádosti o opětovné procházení adres URL Googlem ve Webamster Tools. V případě velkého počtu adres můžete využít sitemap.

5) Vzhledem k tomu, že změna nastala 21. dubna a já 22. dubna nevidím žádný pokles, znamená to, že moje stránky nejsou ovlivněny?

Nemůžete definitivně 22. dubna určit, že se změna vašich stránek nedotkla. Bude trvat přibližně týden, než se změny projeví napříč celým indexem.

6) Mám super mobilní web. Test použitelnosti na mobilních zařízeních říká, že moje stránky nejsou mobile-friendly. Proč?

Je-li stránka navržena tak, aby dobře fungovala na mobilních zařízeních, ale neprochází testem, je nejčastějším důvodem blokování Googlebota pro smartphony při procházení zdrojů, jakými jsou CSS a JavaScript. Tyto zdroje jsou rozhodující v určování použitelnosti na mobilních zařízeních.

Doporučujeme tento postup:

  1. Zkontrolujte, zda výsledky testu ukazují blokované zdroje.
  2. Povolte Googlebotovi projít tyto potřebné soubory.
  3. Znovu zkontrolujte stránku v testu.
  4. Využijte Žádost o opětovné procházení adres URL Googlem a aktualizujte robots.txt. Můžete také počkat na přirozenou návštěvu Googlebota.

Aby tato chyba znovu nenastala, doporučujeme povolit k procházení všechny zdrojové soubory (včetně CSS, JavaScriptu a obrázků. Aby mohl Google správně vyhodnotit vaše stránky.

7) Co když odkazuji na web, který není mobile-friendly?

Vaše stránka může být mobile-friendly, ikdyž z ní odkazujete na stránku, která takto vyladěná není (stránka navržená pro velké obrazovky). Není to pro návštěvníky z mobilů dobrá zkušenost, ale Google doufá, že s postupujícím časem bude mobile-friendly mnohem více stránek a tento problém tak vymizí.

8) Oceňuje více Google, pokud je mobilní použitelnost řešena na bázi responzivního webu (stejné URL a stejné HTML) oproti hostování samostatné mobilní verze (www pro desktop a m.example.com pro mobily)?

Ne, mobilní použitelnost je posuzována zcela stejně, ať už máte web v responzivním designu nebo máte mobilní verzi stránek. V případě neresponzivního řešení doporučuje Google prostudování průvodce pro mobilní SEO, abyste se ujistili, že budou vaše mobilní stránky správně procházeny a indexovány.

9) Bude můj web /stránka vymazána z výsledků mobilního vyhledávání, pokud nebude mobile-friendly?

Signál mobilní použitelnosti je sice důležitý, není však zdaleka jediný. Záměr vyhledávacího dotazu je stále velice silným signálem, takže stránka s kvalitním obsahem, která nebude mobile-friendly, se stále může umisťovat ve výsledcích hledání na vysokých pozicích, pokud bude dostatečně odpovídat zadanému dotazu.

10) Co když jsou moji návštěvníci pouze uživatelé desktopů? Potom není důvod mít mobilní web, je to tak?

Ne tak docela. Statistiky ukazují, že mnoho internetových uživatelů navštěvuje stránky pouze z mobilů. Navíc stránky nevyladěné pro mobilní zařízení mnohdy nemají žádné návštěvníky z těchto zařízení právě z důvodu nevyladěnosti.

Položení dotazu

Položte jakoukoliv otázku. Odpověď dostanete během několika dnů. Nejzajímavější dotazy umístíme na naše stránky.