Používáme technologie, jako jsou cookies za účelem analýzy návštěvnosti, cílené reklamy a zajištění fungování stránek. Více informací o ochraně osobních údajů

Poradna

Google mění podmínky pro vykreslování mapy

Google přichází se změnami podmínek, které souvisí s využíváním jeho služeb. Jedna z klíčových změn se dotkne i využívání mapových podkladů přes API klíče, které mohou přestat fungovat od 16. 07. 2018.

Google k této změně přistupuje v rámci sjednocení některých svých služeb pod novou platformu Google Cloud Product (GCP) a zároveň nastavení nových a lépe vyvážených podmínek užívání pro jeho produkty jako jsou mapy, výpočty tras a vzdáleností, cloudové služby a další. Podstatné je, že pro uživatele, kteří si vystačí s jednoduchým zobrazením mapy se sídlem své adresy či firmy, se toho moc nemění. Mohou ji totiž i nadále využívat zcela bezplatně, pokud je mapa vložená přes tzv. iframe kód, který API klíč pro komunikaci s Googlem nepotřebuje. 

Změna se tak primárně dotkne uživatelů, kteří pro zobrazení Google mapy využívají tzv. API klíč, nebo-li přístupový kód, který bývá často registrovaný na Google účet klienta společně s dalšími službami jako je Google Analytics apod. Tento API klíč, který bylo do teď možné vytvořit na pár kliknutí zcela zdarma, nově bude možné získat nebo nadále používat, jen v případě dodržení nových podmínek.

Jejich zásadní změna spočívá především v nutnosti mít u daného Google účtu (využívaného produktu) přiřazenou platební metodu v podobě platební nebo kreditní karty. Důvodem je, aby v případě, že překročíte bezplatné limity pro zobrazování mapy (či jiné služby/produktu využívající API klíč) na svých webových stránkách, si mohl Google automaticky navýšit kredit. V základu budete mít přiděleno 200 $/kreditů na měsíc, ze kterého se budou čerpat jednotlivá načtení mapy. Jak přesně tento kredit funguje a zda vám bude stačit základní limit nebo ne, můžete zjistit z ceníku níže nebo kalkulátoru.

Jak se připravit na změnu?

Pokud se vám přestala mapa zobrazovat nebo chcete mít vše v pořádku do nástupu této změny a zabránit tak tomu, aby přestala fungovat, máte dvě možnosti, jak k řešení přistoupit.

Možností je aktualizovat API klíč a jeho platnost, případně založit si nový dle postupu níže nebo pokud se jedná o jednoduchou mapu, tak ji nahradit pomocí tzv. iframu kód, který bude i nadále bezplatný a nepotřebuje API klíč pro vykreslení. Oba způsoby jsou popsané podrobněji níže. Pokud si nevíte rady s řešením a potřebujete pomoc od specialistů, neváhejte kontaktovat naše konzultanty nebo vašeho přiděleného projektového manažera.

Doplnění platební metody k existujícímu API klíči

Potřebujete-li doplnit pouze platební metodu již k existujícímu klíči / účtu, aby se stal znovu aktivním, můžete postupovat podle návodu níže.

1) Přihlašte se přes váš Google účet, v rámci kterého máte založené Google Maps API klíč (nejčastěji to bude ten stejný účet, na kterém máte registrované i služby jako jsou Google Analytics, Google Search Console či Google Tag Manager)

2) Přejděte na odkaz transformačního nástroje od Googlu, který vás provede patřičnou změnou na účtě a klikněte na tlačítko "Authorize".

3) Nástroj prozkoumá váš účet a zobrazí aktivní projekty (projekt = většinou konkrétní web, na který je API klíč založený). Vyberte správný projekt (většinou bude jen jeden) a klikněte na tlačítko "Add Billing" pro přidání platební metody a osobních údajů.

4) Následně se spustí průvodce, kde zvolíte typ účtu (Bussines nebo Individual), podle toho zda budete údaje psát na firmu či fyzickou osobu a vyplníte zbylé osobní údaje včetně platební metody (kreditní nebo platební karta) a pokračujete stisknutím "Start my free trial"

5) Následně se vám objeví okno s aktivací API klíče pro vybrané služby (např. Google mapu), kde pokračujete tlačítkem "Next".

6) V posledním kroku obdržíte informaci, že váš účet byl uspěšně aktualizován a dostanete na úvod bonus v podobě 300 $ / kreditů a 12měsíční zkušební období zdarma. Minimálně první rok se tak nemusíte strachovat, že byste cokoliv platili.

Založení nového API klíče

Pokud potřebujete vytvořit zcela nový API klíč, například proto, že nevíte, kde je registrovaný původní nebo ještě žádný nemáte, postupujte následujícím způsobem. 

1) Přihlašte se přes libovolný Google účet (ideálně doporučujeme využít ten, na kterém máte registrované i služby jako jsou Google Analytics, Google Search Console či Google Tag Manager)

2) Přejděte na odkaz Google Maps Platforms,  který vás provede registrací nového API klíče a klikněte zde na tlačítko "Get started"

3) Vyberte si typ produktu, který budete využívat, ve většině případech vám bude stačit produkt Maps. Pokud si však nejste jistí, jestli na svém webu nevyužíváte jiný typ produktu, doporučujeme obrátit se na vašeho konzultanta. Pokračujte po vybrání projektu tlačítkem "Continue".

4) Následně vytvořte nový název projektu, ke kterému se veškeré následující kroky budou vázat. Doporučujeme jej pojmenovat stejně jako váš web či aplikaci. 

5) V dalším kroku klikněte na "Create Billing Account" pro přidání platební metody a osobních údajů.

6) V novém okně zvolte vaši zemi a zda máte zájem o zasílání novinek (můžete zvolit No) a zda souhlasíte s podmínkami užívání služby (musíte zvolit pro pokračování Yes). Následně postupujte kliknutím na "Agree and Continue".

4) Dále zvolíte typ účtu (Bussines nebo Individual), podle toho zda budete údaje psát na firmu či fyzickou osobu a vyplníte zbylé osobní údaje včetně platební metody (kreditní nebo platební karta) a pokračujete stisknutím "Start my free trial"

8) Následně se vám objeví okno s aktivací API klíče pro vybrané služby (např. Google mapu), kde pokračujete tlačítkem "Next".

9) Nakonec obdržíte váš nový API klíč, který zadáte v administraci webu či modulu, který jej vyžaduje, nebo jej pošlete na svého konzultanta. Jako bonus obdržíte 300 $ / kreditů a 12měsíční zkušební období zdarma. Minimálně první rok se tak nemusíte strachovat, že byste cokoliv platili.

Pokud budete potřebovat s tímto procesem pomoci, využijte našich odborných konzultantů, nebo nám zadejte požadavek přes ticketovací systém na naši podporu. Pamatujte však, že vložení platebních údajů musíte provést vy sami. Naši konzultanti ani podpora servisu nebude zpracovávat ani manipulovat žádným způsobem s vašimi údaji k platební či kreditní kartě. Tyto informace nám tam, prosím, nesdělujte.

Jak budou fungovat nové tarify a jejich ceny?

Nové tarify přichází plně v platnost od 16.07.2018 a změní způsob účtování za využívání produktů (tzv. Product SKU) od společnosti Google, které spadají pod souhrnou platformu Google Cloud Product (GCP).

Každé vykreslení mapy (tedy načtení stránky, nikoliv posun v mapě, kliknutí apod.) se bere jako jedno "zavolání" tohoto daného produktu a tedy i API klíče, přes který komunikace mezi webem a servery Googlu probíhá. Cena vykreslení mapy je závislá na celkovém počtu návštěv/načtení za měsíc. Blíže uvedený výňatek z ceníku vysvětluje celou problematiku pro nejčastější služby.

Mapa vložená přes tzv. Iframe

Google mapa přes iframe

Tento způsob vložení a vykreslování mapy je vhodný u jednodušších webů, kterým stačí zobrazit svojí provozovnu nebo adresu registrovanou v mapách bez dalších úprav navíc. 

Ilustrační příklad

Klient má webové stránky, na kterých bude chtít na stránce kontakty zobrazit jen základní Google mapu s místem své provozovny nebo adresou. Ideálním způsobem, bez nutnosti řešit API klíč a účet s platební metodu, je vložit takovou mapu přes jednoduchý iframe kód. Nejlepší je, pokud svoji provozovnu má registrovanou rovnou v Google maps, potom se mu zobrazí i její název, adresa a hodnocení.

 

V takovém případě bude vykreslení i nadále ZDARMA jako doposud. Ne vždy však musí být mapa vykreslovaná tímto způsobem.

Statická mapa přes API klíč (placený)

Google maps statická

Tento způsob vykreslování je využíván v případě, že potřebujete zobrazit jen statický snímek (obrázek) s volitelnými body. Setkat se s ním můžete jen velmi zřídka, a to spíše v PDF dokumentech nebo snímcích. 

Dynamická mapa přes API klíč (placený)

Google mapa dynamická

Tento způsob vykreslování je potřeba tam, kde se mají vytvářet vlastní úpravy v mapě v rámci webu, například body, ikonky, barvy, pro výpis referencí, poboček, vlastních bodů zájmu apod. 

Ilustrační příklad

Klient má webové stránky, na kterých zobrazuje své reference realizací viditelně na jedné společné mapě. Tyto reference jako jednotlivé body či články se do mapy vkládají na straně redakčního systému webu. Jeho mapu s referencemi uvidí celkem 1 000 uživatelů denně. Měsíčně tak vykreslí mapu 30 000 návštěvníků (budeme počítat, že každý jen jednou). Celkem tak bude potřebovat za měsíc 210 $ / kreditů, přičemž 200 $ / kreditů má přiděleno od Googlu zdarma v rámci každého měsíce. Doplatek ze strany klienta bude tedy 10 $ za daný měsíc.

Další užitečné odkazy

Pokud vás zajímá více informací, doporučujeme si projít následující stránky přímo na Googlu (v angličtině), kde se celá změna popisuje mnohem podrobněji.

Položení dotazu

Položte jakoukoliv otázku. Odpověď dostanete během několika dnů. Nejzajímavější dotazy umístíme na naše stránky.