Kolik lidí chodí na váš web z mobilu a jaká data vyhodnocovat?

Sledujete, jak vám na webu nebo e-shopu roste podíl návštěv z mobilů oproti ostatním zařízením? Nebo byste to chtěli vědět, ale nevíte, kde tyto údaje dohledat? Pak jste tu správně. Správné vyhodnocování je důležité, stejně jako tvorba obsahu na webu nebo práce na PPC kampaních - bez tvůrčí činnosti nebude co vyhodnotit, bez vyhodnocování bude vaše práce neefektivní. Jak z tohoto začarovaného kruhu?

Data v Google Analytics

Začněme tím, jak data o návštěvnosti z mobilních zařízení zjistit. Použijme k tomu Google Analytics. Po přihlášení se v levém sloupci přes nadřazenou sekci Publikum proklikněte do kategorie "Mobilní zařízení", někdy pojmenované pouze "Mobilní".

Návštěvnost pro mobilní zařízení v Google Analytics

Pokud máte v horním poli nastaven výběr všech dat - Všichni uživatelé - v tabulce níže pak uvidíte přehled návštěvnosti podle typu zařízení. S Google Analytics si můžete i na úplně základní úrovni znalostí tohoto nástroje hledat i typ zařízení/operačního systému, lokalitu, typ připojení. Je toho spousta. Důležité je však zjištění poměru mezi návštěvností z počítače/notebooku, mobilu a tabletu.

Rozdíly návštěvnosti - mobilní vs. nemobilní verze

Stránky, které jsou přizpůsobeny zobrazení na mobilní zařízení, mají obvykle lepší konverzní poměr - tedy poměr mezi návštěvou a požadovanou metrikou (počet zobrazených stránek, lepší plnění nastavených cílů). Obrovské rozdíly jsou viditelné i v poměrech návštěvnosti, pokud je web přizpůsoben pro zobrazení na mobilních zařízeních a pokud není.

Co takhle příklad?

Na následujícím obrázku můžete vidět příklad z Google Analytics, kdy se doplňovala responzivita. Součástí změn byla úprava grafické podoby stránek a drobná optimalizace textů. Jde o typický příklad redesignu. S webem se v rámci internetového marketingu nepracuje a i přesto jsou vidět pozitivní výsledky úprav. Návštěvnost se zvýšila především na mobilních zařízeních a i přes víceprocentní navýšení návštěvnosti z mobilu se udržel konverzní poměr podobný, jako je na desktopu. Data jsou za 30 dní - období 15. 2. 2016 - 16. 3. 2016 v porovnání s rokem, kdy nebyl ještě web optimalizovaný pro mobilní zobrazení.

Změny návštěvnosti po nasazení responzivní verze webu

Návštěvnost z mobilů v zahraničí

Některé země na návštěvnost z desktopu moc nehrají. Například Rumunsko éru počítačů téměř přeskočilo a začalo využívat rovnou mobilní zařízení. Tam, kde u nás máme poměr návštěvnosti kolem 25 % z mobilních zařízení mají v RO téměř 75 %.

Návštěvnost z mobilních zařízení v zahraničí

V zemích, kde převažuje návštěvnost mobilního vyhledávání, je responzivní verze nutností. Pokud plánujete vstup na takovýto trh, budete to mít pravděpodobně obtížné - když už tam nějaký web je, většinou je na velmi dobré technické úrovni.

Důležité metriky pro vyhodnocení úspěšnosti mobilních stránek

Pokud vyhodnocujete efektivitu stránek podle jednotlivých zařízení, existuje několik metrik, které stojí za porovnání. Obecně jsou to všechny důležité metriky, které vás zajímají jak na desktopu, tak na mobilu i tabletu.

Mezi tyto metriky patří:

V ideálním případě by měly být hodnoty těchto metrik napříč zařízeními hodně podobné. Není však nutné chyba, pokud není. Často je to patrné u e-shopů, na kterých lidé často vybírají produkty z mobilního zařízení, objednávku však dokončují na počítači. Konverzní poměr se zdá být nízký, nebýt mobilní verze, ten na desktopu by byl výrazně nižší.

Tato problematika je velmi rozsáhlá a analýzou dat v Google Analytics lze strávit několik hodin. Rádi vám s vyhodnocením pomůžeme - ať už na osobní schůzce, workshopu, školení nebo v rámci realizované analýzy.

Proč mít web přizpůsobený pro mobilní zařízení?

Bezpochyby nejdůležitější je u webu přizpůsobeného pro zobrazení na mobilních zařízeních je zlepšení ovladatelnosti. Tím se vám nezávisle na dalších výhodách zlepší konverzní poměr a ostatní důležité metriky. Google také zařadil do svého vyhodnocování řazení výsledků ve vyhledávání mobilní index - stránky se řadí podle pravidel desktopového vyhledávání, klade se zde navíc důraz na kvalitu zobrazení na mobilu a ještě větší požadavek na rychlost načtení.

V neposlední řadě web nebo e-shop vypadá na profesionálnější úrovni.

U starších webů, které nejsou na konci životnosti, lze responzivitu doplnit. Samozřejmně se snažíme reflektovat aktuální trendy a nové weby navrhujeme principem mobile-first (nejdříve se navrhuje mobilní verze a až poté se přidávají prvky pro desktopovou verzi).

Zeptejte se!

Nenašli jste požadovanou otázku s odpovědí? Napište nám.

Pro rychlé doplnění dotazu.

Adresa pro zaslání odpovědi.

Naše práce je o plánování, spolehlivosti a výsledcích!

Pojďme se setkat,

ukážeme vám, jak díky nám budete na internetu úspěšnější!

Naše práce je o plánování,...