Cookies a změny v roce 2022

Cookies jsou krátké datové soubory, které si navštívený web ukládá do našeho prohlížeče. Proč takové cookies máme, kolik existuje druhů a jaké změny nás čekají v roce 2022? Buďte v obraze a připravte svůj web/e-shop včas. 

 

K čemu nám cookies slouží?

Cookies, v češtině sušenky, jsou určitý typ datových souborů a obsahují mnohdy krátké textové informace, které se při návštěvě webu ukládají do vašeho prohlížeče - Google Chrome, Opera, Firefox, Safari, Microsoft Edge či jiného. Ať už v mobilním telefonu či na PC.

Tato data se ukládají ve většině případů automaticky při první či opakované návštěvě konkrétního webu a to prakticky bez vašeho vědomí či povšimnutí. Význam těchto cookies je relativně jednoduchý - umožňují webové stránce či e-shopu si do vašeho prohlížeče uložit některé informace, se kterými následně pracuje, když se na dané stránce nacházíte a procházíte ji. Díky tomu tak web při opakované návštěvě znovu pozná, že jste to právě vy (a díky tomu třeba už ví, co jste si posledně nechali v košíku nebo v jakém jazyce jste web procházeli).

Jak se cookies dělí a proč?

Cookies se dělí na různé druhy. Existují takové typy dat, které jsou pro správné fungování nezbytné, například je díky nim možné poznat, jaký obsah máte zrovna v košíku, když nakupujete, nebo v jakém jazyce či měně se vám má e-shop zobrazit. Podobných typů dat existuje celá řada a zajišťují, že stránku vidíte tak, jak máte, a že není nic rozhozené či rozbité. Často je lze také považovat za technické či nezbytné cookies, bez kterých by zkrátka web či e-shop moc nefungoval.

 

Další kategorií cookies jsou ty, které jsou nazývané jako marketingové. Sem nejčastěji spadají cookies, které používají externí služby, jako je například Facebook, Google, Seznam a další. Zajišťují fungování nejrůznějších marketingových služeb, např. remarketing/retargeting, Facebook Pixel, určité typy e-mailingových kampaní atd. Podílí se na zobrazování relevantní reklamy. Často obsahují informace, na které produkty jste se dívali, odkud jste na danou stránku přišli atd. Mají hlavní význam v tom, že se návštěvníkům webu začne zobrazovat reklama na vaše produkty či služby i na dalších místech či webech (samozřejmě za předpokladu, že daná stránka aktivně nějaké marketingové kanály a služby provozuje). Díky cookies tak můžeme často vidět reklamy, které jsou pro nás a návštěvníky našich webů relevantní a tím roste i pravděpodobnost, že se na dané stránky vrátíme a případně provedeme objednávku či poptávku.

 

Poslední důležitou kategorií cookies jsou tzv. analytické či statistické. Ty jsou podobné těm marketingovým, ale jejich cílem není až tolik chování návštěvníka na dané stránce za účelem následné a cílené reklamy, ale provedení statistiky návštěvnosti. Jak dlouho se na webu zákazník zdržel, jaké stránky procházel, odkud přišel nebo třeba, zda se vrátil. Tady má zastoupení především služba Google Analytics, Smartlook či Hotjar.

Jaké nás čekají změny od 1. 1. 2022?

Pokud bychom vynechali celé pozadí věci od doby, kdy začalo platit GDPR, jaký vliv měly původní směrnice a nařízení a jakou roli v tom hraje ePrivacy a Zákon o ochraně osobních údajů, tak lze říci, že celá problematika je celkem prostá.

Návštěvníci vám ke sběru Cookies musí udělit aktivní souhlas. 

Nestačí informovat, nestačí nabídnout možnost nesouhlasu, odvolání či cokoliv jiného. Prostě musí dát souhlas. Do té doby web či e-shop nesmí sbírat údaje o návštěvníkovi a ukládat tyto soubory do jeho prohlížeče. Určitou výjimkou jsou právě ty nezbytné cookies, bez kterých by web nemohl fungovat a které nemají přímý či nepřímý vliv na práci s údaji daného návštěvníka. Tento krok tak vede k tomu, že se sjednotí pravidla, která jsou dána již směrnicí na úrovni EU a českými zákony. Časem pak další změny a uhlazení očekáváme s příchodem ePrivacy. Zajímá vás, jak vyřešit novou cookies lištu s aktivním souhlasem na WordPressu, ANT CMS nebo na Shoptet? Více se dočtete zde.

 

Jak může vypadat nová cookies lišta?

Pro jednotlivá řešení - WordPress, ANT CMS, či Shoptet máme připravena jiná řešení cookies lišt a to vždy podle toho, co vyhovuje nejvíce a hlavně, aby klient nemusel platit žádný měsíční paušální poplatek, který si účtují například řešení třetích stran (jako je Cookiebot, CookieYes, OneTrust, Cookiepro apod...).

 

Ukázka řešení pro WordPress

cookies lišta WP 1

cookies lišta WP 2

Více informací k řešení

 

Ukázka řešení pro ANT CMS

cookies lišta CMS 1

cookies lišta CMS 2

Více informací k řešení

 

Ukázka řešení pro Shoptet

shoptet cookies 1

cookies shoptet 2

Více informací k řešení

Jak mít vše v pořádku? 

1. Mám stránku “GDPR - O ochraně osobních údajů” v pořádku a mám zde deklarované všechny nezbytné informace, které bych měl jako provozovatel webu či e-shopu a správce těchto údajů dodržovat?

Řada lidí stránku vytvořila v době, kdy GDPR přišlo, ale od té doby se řada věcí mohla změnit. Na webu jsou nové funkce, nové účely pro sběr údajů či jiné metody, které nějakým způsobem přichází do kontaktu s návštěvníky a sbírají o nich údaje. Udělat si revizi je dobrý počáteční krok, kterým byste měli začít.


2. Jaké cookies vlastně váš web či e-shop ke svému provozu využívá? Máte představu, jaké všechny doplňky a služby máte na webu nasazené a kolik cookies souborů generují?
Nevíte? Nejste určitě jediní. Tohle by měl být hned druhý krok, který je nutný vyřídit před tím, než začnete cookies lištu aktivně řešit. Protože právě ona lišta pak bude všechny druhy cookies řešit a rozlišovat, do které z kategorií bude spadat. K tomu můžete využít třeba nástroj https://sitechecker.pro/cookie-checker/.


3. Připravit cookies lištu s aktivním souhlasem (opt-in), skrze kterou budou moci návštěvníci udělovat souhlas, popř. mít možnost si zvolit, které typy cookies budou chtít povolit a které ne. Pokud dojde k udělení souhlasu, je možné cookies do prohlížeče návštěvníka uložit. Pokud ne, tak byste neměli cookies (mimo těch nezbytných) do prohlížeče návštěvníka ukládat či je zprovoznit.


4. Mít stránku či místo s přehledem používaných cookies na webu (pokud nejsou součástí GDPR - O ochraně osobních údajů). Tam bude sepsán přehled cookies, jejich účel a význam a doba jejich platnosti/expirace.


5. Udržovat přehled cookies aktuální. Prvotní nastavení je jedna věc, je však třeba myslet na to, že weby se mění. Zvláště pak e-shopy mohou začít postupně užívat další funkce. Pokud se rozhodnete například implementovat online chat, měli byste vůči tomu přizpůsobit nastavení své cookies lišty, ale také i stránku O ochraně osobních údajů.

FAQ

Potřebujete pomoc vyřešit Cookies lištu?

Ozvěte se nám! Vše vám rádi nastavíme.

Položení dotazu

Položte jakoukoliv otázku. Odpověď dostanete během několika dnů. Nejzajímavější dotazy umístíme na naše stránky.

Odesláním beru na vědomí zpracování osobních údajů