Poradna

Převod e-shopu na Shoptet

Jak rychle a jednoduše rozjet e-shop na Shoptetu?

 

Jaké jsou možnosti převodu dat na Shoptet?

Produkty a kategorie

 

URL adresy / redirecty

 

Zákazníci

 

Co importovat do Shoptetu nelze (je nutné vytvořit ručně)

  • Objednávky (ani žádné doklady jako faktury, dobropisy a podobně)
  • Články
  • Parametrické kategorie
  • Nastavení meta tagu noindex, follow / nofollow pro duplicitní stránky
  • Podržení parametrických URL
  • URL adresy obrázků

 

Než zahájíte převod dat

Vaše očekávání

Doporučujeme si nejprve ujasnit, co od Shoptetu očekáváte, a proč jej chcete zvolit. Jste si jisti, že dokáže pokrýt všechny vaše potřeby?

Aktuální stav

Než provedete převod dat, doporučujeme zjistit aktuální stav e-shopu. Nasazení nástrojů jako Google Search Console nebo Google Analytics vám mohou později pomoci vyřešit případné komplikace.

Marketing

Nezapomeňte na pečlivě vybudované pozice ve vyhledávačích. Součástí převodu vždy musí být i zajištění přesměrování domén. Zejména, pokud se URL adresy mění.

Nejste si jisti? Poraďte se s odborníkem!

S námi je to snadné. Ozvěte se.

Převod produktů pomocí Excel tabulky

 

Základní způsob, jak zpracovat hromadně velký objem dat, je na Shoptetu import a export produktů pomocí excelovské tabulky. Toto řešení má výhodu pro ty z vás, kteří jsou s Excelem dobře obeznámeni. Editace dat v Excelu je také jediná možnost, kdy si uživatel může data upravovat. XML feedy pro běžné uživatele jsou totiž prakticky needitovatelné.

Jak tento importovací Excel připravit, si můžete přečíst v nápovědě přímo od Shoptetu, kde je vše pečlivě rozepsáno.

Tímto způsobem lze na Shoptet nahrát všechna data k produktům, jako:

  • název produktu
  • krátký popisek
  • dlouhý popisek
  • ceny
  • obrázky
  • popisky obrázků
  • parametry
  • výrobce/značky (případně založí nové)
  • štítky
  • související produkty
  • kategorie
  • skladová zásoba
  • a další, dle nápovědy.
  • Součástí importu, jak u produktů, tak i kategorií, je možné převést SEO nastavení (titulky a description). Nelze ale u parametrických (virtuálních) kategorií.

 

POZOR: Při hromadných úpravách produktů přes Excel může dojít k "rozhození" znaků tak, že místo českých háček a čárek uvidíte zvláštní znaky. Ujistěte se, že tabulku z Excelu ukládáte s kódováním Windows-1250.

POZOR: Nelze přenést SEO nastavení parametrických kategorií či filtračních kategorií. Toto je nutné založit ručně.

Převod produktů pomocí Heureka feedu

 

Pokud váš stávající e-shop používá Heureka.cz, tak si můžete usnadnit práci využitím tohoto XML feedu. 

Kde získám Heureka.cz feed?

Svůj feed naleznete ve svém profilu na Heureka.cz -> Přihlásit -> Nastavení e-shopu:

 

Tento link si zkopírujte a vložte do prohlížeče. XML feed se začne automaticky stahovat jako soubor. Následně jej můžete nahrát v rámci Shoptetu - Administrace -> Produkty -> Import:

 

 

Následně je možné stisknout tlačítko Importovat. Dojde k založení jak kategorií, tak produktů, včetně všech informací z feedu. Tedy:

  • název produktu
  • fotografie
  • cena
  • popisky
  • parametry
  • značky/výrobci

 

POZOR: Kategorie z Heureka feedu odpovídají kategoriím na Heureka.cz a tomu, jak jsou v nich produkty zařazeny. Pro váš e-shop ale pojmenování těchto kategorií nemusí být vhodné. V takovém případě bude nutné produkty ručně, nebo přes Excel export/import přeřadit do správných kategorií.

Import z Heureky také neumí založit varianty produktů jako varianty, ale založí je jednotlivě jako produkty. Pokud tyto produkty budete chtít mít zařazeny jako jednotlivé varianty, je nejrychlejší způsob opět přes Excel export/import. 

Import z Heurky rovněž založí název produktu z názvu tak, jak je generován e-shopem pro heureku. V praxi to znamená, že se může objevit v názvu výrobce (např. "Apple Apple iPhone XS 256 GB černý). Toto je nutné následně upravit ručně přímo na Shoptetu.

 

POZOR: Popisky u produktů se sice přenesou a založí, nicméně neudrží formátování z původního zdroje. Většinou jsou popisky pro Heureka feed oproštěny od HTML značek. Následně se na Shoptetu založí popisky jako sumář textu.

 

TIP: Zkušenější uživatelé mohou využít nástroj typu Mergado.cz, který umožňuje upravit XML feed. Je možné si tak feed změnit a např. vyloučit kategorie, které nedávají smysl pro e-shop nebo zajistit provázání variant produktů.

 

Převod produktů pomocí XML feedu

 

Jedná se o podobný postup, jako u excelovské tabulky, nicméně s tím rozdílem, že XML feed z produktů si pravděpodobně nevytvoříte sami. V takové chvíli doporučujeme oslovit ANT studio, které zajistí z vašeho e-shopu vytvoření XML feedu dle specifikace Shoptet.

Tento feed je následně nutné validovat pomocí Shoptet validátoru feedu.

Nespornou výhodou tohoto přístupu je nahrání libovolných/požadovaných dat (tedy např. včetně správně pojmenovaných kategorií, variant produktů apod.) na Shoptet, neboť je feed vytvořen "na míru" ze starého řešení pro Shoptet. Pro uživatele tedy představuje nejmenší náročnost z hlediska následujících prací s produkty. Představuje tedy i výraznou časovou úsporu.

Na druhou stranu může být finančně náročnější.

 

TIP: XML feed je možné do Shoptetu nahrávat opakovaně. Tak lze např. dosáhnout automatické aktualizace skladové zásoby s účetním softwarem, který Shoptet standardně nepodporuje.

 

TIP: XML feed je možné sestavit například i z kopie databáze (SQL, MySQL) ze starého e-shopu. Tato možnost ale představuje krajní řešení, protože to může být náročnější, než předchozí možnosti.

 

Import produktů pomocí Stormware Pohoda

 

Pokud používáte účetní software Pohoda, je možné nalít do Shoptetu produkty a kategorie velmi jednoduše. Shoptet totiž umožňuje propojit e-shop s Pohodou pomocí jednoduchého základního doplňku.

V rámci toho doplňku je možné pomocí příznaku "internet" vybrat k nahrání na Shoptet skutečně pouze produkty určené pro prodej na internetu.

Zároveň, pokud používáte Pohodu, můžete ručně doplněk využít i pro následnou aktualizaci skladovosti a cen produktů.

 

POZNÁMKA: V praxi se setkáváme s tím, že v Pohodě nejsou u produktů vyplněny všechny informace (např. obrázky, popisky, parametry, kategorie) protože v rámci účetnictví nejsou potřeba. V takovém případě následně vznikne nutnost tyto informace na Shoptet doplnit ručně, což může být časově náročné.

 

Nástroj Napojse.cz

 

Pro import dat do Shoptetu je možné využít i online nástroj Napojse.cz. Lze importovat produkty i kategorie a je možná nastavit i individuální pravidla. Toto řešení je vhodné pro dodavatelské ceníky, ale je možné využít i pro jednorázové překlopení (prvních 14 dní je zdarma).

Následně je toto řešení zpoplatněno měsíčně v závislosti na objemu produktů přenášených importem. 

 

Zajištění redirectů pomocí CSV tabulky

 

Pokud spouštíte nový e-shop na Shoptetu, může se stát, že URL adresy nebudou stejné jako u starého řešení. To může představovat problém pro SEO, kdy starý e-shop získal za léta provozu nějaké pozice v rámci vyhledávačů (Google, Seznam) a nyní by o ně mohl přijít. Následně je to problém pro uživatele, protože by mohli vstoupit na neexistující stránku a nejspíš by viděli chybovou hlášku.

Shoptet umožňuje jednoduše pomocí CSV tabulky nahrát do Administrace mnosžtví URL adres. Najdete to v Administrace -> Marketing -> Základní SEO -> záložka Přesměrování URL adres:

 

Podoba CSV tabulky je poměrně jednoduchá. Může obsahovat pouze dva sloupce - "z adresy" - fromURL a "na adresu" - toURL. Více informací naleznete přímo v nápovědě od Shoptetu.

 

TIP: Nezapomeňte také na přesměrování kategorií, článků, filtrace a podobně. 

 

Import zákazníků pomocí Excelu

 

Například z důvodu uživatelských účtů může být vhodné do nového Shoptetu naimportovat zákazníky. Jak na to popisuje nápověda přímo na Shoptetu.

Nelze však importovat hesla zákazníků. Technicky to nelze kvůli odlišnému šifrování Shoptetu s vaším starým e-shopem. Proto si zákazníci při prvním přihlášení budou muset zvolit nové heslo.

 

POZNÁMKA: Do Shoptetu není možné importovat zákazníky automaticky tak, jako např. produkty.

 

Import zákazníků pomocí Stormware Pohoda

 

Pokud používáte účetní software Pohoda, je možné nalít do Shoptetu nejen produkty, ale i zákazníky, které máte uložené v Adresáři. Shoptet umožňuje propojit e-shop s Pohodou pomocí jednoduchého základního doplňku.

Nelze však importovat hesla zákazníků. Technicky to nelze kvůli odlišnému šifrování Shoptetu s vaším starým e-shopem. Proto si zákazníci při prvním přihlášení budou muset zvolit nové heslo.

 

TIP: Import zákazníků z Pohody do Shoptetu může probíhat opakovaně a je tedy možné z Pohody do e-shopu nahrávat i nové zákazníky. Zároveň je možné v rámci doplňku zákazníky z Shoptetu opakovaně stahovat.

 

Potřebujete pomoci s rozjetím e-shopu na Shoptetu?

S námi je to snadné. Ozvěte se.

Položení dotazu

Položte jakoukoliv otázku. Odpověď dostanete během několika dnů. Nejzajímavější dotazy umístíme na naše stránky.

Odesláním beru na vědomí zpracování osobních údajů