Soutěže na Facebooku

 

Jak získat aktivní fanoušky na Facebooku? Jak ještě více zviditelnit své podnikání, značku nebo projekt?

Existuje více možností, například tvorba kvalitního obsahu, využití placených kampaní či například zorganizování soutěže. Ty jsou mezi uživateli velmi oblíbené.

Jak takové soutěže na Facebooku vlastně fungují, se dozvíte v tomto článku.

Typy soutěží

Na Facebooku se nejvíce setkáte se čtyřmi typy soutěží. Vyberte si tu, která bude pro vaše zákazníky/fanoušky nejzajímavější. Můžete pro ně připravit:

  • kreativní soutěž,
  • losovací soutěž,
  • tipovací soutěž,
  • nebo soutěž vědomostní.

Každá taková soutěž je něčím specifická. V kreativní soutěži vás budou zajímat výtvory samotných účastníků– nejlepší básnička, fotografie nebo nakreslený obrázek. Následně vyberete, kdo vytvořil nejlepší dílo.

Můžete také zvolit cestu, která je na organizaci jednodušší – výběr náhodného komentáře k danému tématu pod příspěvkem.

Vědomostní soutěže jsou také velmi jednoduché – položíte otázku a vyberete buď prvního, kdo odpoví správně, nebo necháte robotem určit/vylosovat výherce ze všech došlých správných odpovědí.

Ukázky soutěží

marianskelazne.cz - soutěž

dinpark.cz - soutěž

Pravidla soutěží

Soutěže se na první pohled zdají jednoduché, že? Máte pravdu, jsou. Jen nesmíte zapomenout, že mají svá pravidla.

Legislativa

Soutěže jakéhokoliv typu nesmí porušovat práva spotřebitelů nebo být v rozporu s loterijním zákonem. Současně je v dnešní době také nutné myslet na problematiku ochrany osobních údajů (GDPR) při sběru osobních údajů a příspěvků soutěžících.

Facebooková pravidla

Pravidla soutěží na Facebooku jsou popsána zde: podmínky používání Facebook stránek. V případě nedodržení hrozí vaší společnosti zablokování Facebookové stránky či samotný konflikt s Českou obchodní inspekcí.

Co je zakázáno:

  • Nutit uživatele stát se fanouškem stránky.
  • Označovat někoho nebo něco na fotografiích.
  • Sdílet příspěvky soutěže na svém či cizím Timeline.

Co je dovoleno:

  • Vkládat fotografie.
  • Komentovat.
  • Dávat lajky ke komentářům.

Kvůli tomu, že soutěží nemusíte oslovit všechny potenciální fanoušky, je dobré ji zapropagovat.

Jak připravit soutěž

Když známe pravidla a víme, co si můžeme dovolit a co ne, tak se pojďme pustit do tvorby soutěže samotné. Je třeba připravit cenu a výzvu, která lidi naláká.

Připravte si texty a vizuál soutěže

Nepotřebujete nutně copymistra, ale je dobré si dopředu rozmyslet, o čem soutěž bude a jak ji popíšete, aby zaujala co nejvíce lidí. Také musíte pamatovat na to, že v soutěžním příspěvku musíte napsat následující:

  • že pořádáte soutěž – například: “[SOUTĚŽ]”,
  • co je výhra v soutěži – například: “Hraje se o zpracování analýzy klíčových slov se slevou 50 %”,
  • co mají fanoušci udělat, aby se mohli účastnit – například “Přidejte komentář, ve kterém popíšete obor vaší působnosti a proč řešíte analýzu klíčových slov”,
  • kdy vyhlásíte výherce, například “Výherce vylosujeme a vyhlásíme 1. 1. 2020”,
  • prohlášení o tom, že Facebook nemá se soutěží nic společného – “Soutěž není žádným způsobem provozována, sponzorována nebo spojena s Facebookem a Facebook za ni neručí. Informace poskytnuté v rámci soutěže poskytuje účastník pořadateli, nikoli Facebooku.” Může být v podmínkách soutěže nebo pod komentářem.

Spolu s tímto textem si připravte i nějaký poutavý obrázek, který se na první pohled bude líbit a přitáhne lidi, tudíž bude daleko větší šance, že potenciální účastník bude reagovat.

Teď již máte vše, takže je čas to spojit do jednoho příspěvku, který by mohl vypadat například takto:

Pravidla účastníků

Stejně tak, jako musíte dodržovat pravidla vy jako pořadatel, tak můžete požadovat dodržení pravidel ze strany účastníků. Může vám je sepsat například právník. Je dobré tato pravidla uložit na Facebookové stránce (například do poznámky) a v soutěžním příspěvku se na ně odvolat. Nebo je mít umístěné na webu, kde proběhne například i vyhlášení soutěže.

Jak vyhodnotit soutěž?

Samotné vyhodnocení je jednodušší u kreativních soutěží – vítěze vybírá porota nebo vy, jako majitel stránky. Vybrat náhodně je složitější, protože soutěž lehce naroste do obřích rozměrů a může v ní soutěžit několik stovek lidí.

Kdybyste mezi nimi měli nalézt ten nejlajkovanější příspěvek nebo vybrat pár šťastlivců, tak vám to chvilku bude trvat. Naštěstí tu máme nástroj, jako je například AgoraPulse, kde můžete lehce vybrat opravdu náhodné vítěze.

Tato aplikace umožňuje zvolení vítěze v soutěži. Stačí si vybrat stránku na Facebooku, kterou spravujete a na které se soutěž odehrává, zvolit příspěvek (soutěžní otázku) a vybrat, co se s příspěvkem má dělat. Jsou zde tři možnosti vyhodnocení (automatického vyhodnocení), které můžete aplikovat:

  • náhodný výběr fanouška, který dal příspěvku reakci, sdílel ho dál nebo napsal komentář,
  • náhodný výběr fanouška, který správně odpověděl na otázku,
  • výběr fanouška, který přidal fotku nebo video do komentáře.

Správné vyhlášení vítěze na Facebooku?

Jakmile máte vybraného vítěze, tak ho ještě musíte zveřejnit. Z vlastní zkušenosti doporučujeme informovat o tom na všech místech. Tedy vytvořit příspěvek, kde jméno vítěze uveřejníte, stejně tak okomentovat jeho komentář, případně mu napsat zprávu a umístit výherce na webu.

Snažte se vyjít vstříc jeho požadavkům a přáním, určitě vám to oplatí, až jej budete o něco žádat. Jednejte při vyhlášení co nejrychleji.

Závěr

Jak může soutěž vypadat a na co si dát při realizaci pozor, už víte. Vaši fanoušci soutěž určitě ocení a nebudete vynaloženého času litovat. V případě dalších dotazů neváhejte kontaktovat naše specialisty na sociální sítě.

 

Potřebujete pomoci se soutěží na Facebooku?

Ozvěte se a my vám pomůžeme vše připravit.

Položení dotazu

Položte jakoukoliv otázku. Odpověď dostanete během několika dnů. Nejzajímavější dotazy umístíme na naše stránky.

Odesláním beru na vědomí zpracování osobních údajů