BLOG

Dlouho očekávaný 12. ročník CopyCampu pod taktovkou H1.cz stál opět za to! Celkem se v pražském divadle Světozor představilo 9 řečníků, návštěvnost sahala ke tří stům. A za kreativní část ANT studia jsme nemohli chybět! Ostřílení copywriteři a další odborníci měli připravené přednášky z praxe, nabízeli pohled do zákulisí své tvorby a podělili se s posluchači o zajímavé know-how, ale i rady z osobního života související s profesí. Jaké “copy tipy” jsme se v jednom dni dozvěděli a od jakých mistrů?

CopyCamp2022
Na tři sta účastníků se sešlo, aby povýšilo své copywriterské skills na vyšší úroveň.

Starý obsah novým kouskům… naučíš

Prvním odvážlivcem, který nás vzal na krátkou, sentimentální cestu do minulosti, byla copywriterka píšící pod samotnou H1.cz, Karolína Smolíková. Ukázala, jak z obsahu vytěžit maximum a že texty stárnou stejně jako technika. Konkrétně to promítla na příkladu mobilního telefonu, u nějž je znát každý rok. Je potřeba je obměňovat, aktualizovat, věnovat se jim a obsah recyklovat. Proč? Budou nejen lepší pozice ve vyhledávačích, ale aktualizace je časově méně náročná než psaní “od nuly”. Karolína vyzdvihla výhody využití nástroje Wayback Machine, kde si každý může zavzpomínat, jak (ne)pěkné byly dřívější doby internetové. Potvrdila také důležitost provázanosti SEOtextů samotných a připomněla, že píšeme především pro zákazníka, nikoliv “na sílu” pro vyhledávače. Tak ať je to z textů znát!

Jak vidět smysl v dlouhodobých spolupracích

Žezlo převzala další přednášející Eliška Gunišová. Tato mladá energická teamleaderka a konzultantka z Obsahové agentury představila důvody, proč dlouhodobé spolupráce = ideální spolupráce. Uvedla 3 hlavní pilíře optimálního fungování firmy: spokojenost klientů, copywritera a firmy. Ve vztahu ke klientovi vyzdvihla důležitost zpětné vazby, konstruktivní kritiky a nikdy nekončící proaktivity. Proaktivity, jejíž výsledky se nemusí nakonec ani využít, ale důležité plusové body jsou v kapse! 

Poznej a pochop svého zákazníka

,,Jsem známá tím, že mě lidé nemají rádi.” Věta, kterou začala přednáška o naladění se na zákazníka, nám dala tušit, že přednášející si “nebere servítky” a jde rovnou k jádru. A tak se stalo. Lucie Zitterbarová, zakladatelka obsahového studia Lucky Citron, nám ukázala hlubší pohled na potřeby klientů: ,,Nechtějí hypotéku, chtějí bydlet, a to prodávejme!” Další příklady rezonovaly sálem. Vzala nás do hlubin opravdového poznání klienta a jeho problémů, snů, potřeb. Vyzdvihla důležitost znalosti naší “persony” a prodejních argumentů, stejně jako definování a měřitelnosti vytyčených cílů. Utvrdila v nás významnost mnoha (často opomíjených) marketingových technik.

CopyCamp
Lucie Zitterbarová energicky představila ideální flow procesu poznání svého zákazníka.

Jak psát špatné zprávy: porce know-how z banky

Být copywriterem v bance není snadné. Nikdo totiž nedostává jakékoliv její psaní rád. Proto je potřeba se vyzbrojit několika tipy, jak zvládat i takovou komunikaci. Mnoha praktických ukázek z praxe se skvěle a zábavně ujal Pavel Hrdina, jež tuto funkci zastává v ČSOB. A jak je vidno, ve sdělování špatných zpráv dostál svému jménu.

Jaký je hlavní tip, který v nás rezonoval nejsilněji? Vždy postupovat po stylu romantického filmu! Know-how představil na příkladu filmu Pretty Woman. Nejdříve to jde s hlavní představitelkou Julií Roberts “z kopce” a Richard Gere se v roli arogantního podnikatele také nejeví nejlépe. A jak příběh končí? No happyendem! Tak je dobré postupovat i při psaní textů: nejdříve je tu problém, pak to ale napravíme dobrou zprávou! Stejně funguje klasická situace: ,,Mám dvě otázky: Jednu dobrou a jednu špatnou. Kterou chcete slyšet jako první?” Test mezi posluchači v sále pražského Světozoru nás přesvědčil, že na závěr rozhodně chceme radostnou informaci, díky níž možná tak trochu opomeneme tu předchozí.

A co, když máme jen špatnou informaci, jak ji komunikovat? Převrátit ji! ,,Když vás štve, že platíte za platbu kartou, je fajn si spíš přečíst, že když věc uhradíte v hotovosti, dostanete slevu.” Z poplatku za platbu kartou je tak v mžiku sleva za platbu v hotovosti. Inspirovat se můžeme i komunikací podmínek vstupu do některých nejmenovaných obchodů — a přetočit sdělení z negativního „zákazu pro děti do 140 cm” na pozitivní „umožnění vstupu dětí nad 140 cm”. Vidíme rozdíl? Mysleme na to při sdělování ne zrovna příjemných zpráv!

Jak pomalu a nejistě budovat svůj brand

Ženská dvojice, jejíž členky jsou nejvíce známé pod svými instagramovými jmény Týna z Vína a Holka z Moravy, se chopily svého času na pódiu s velkou dávkou humoru a na chvíli tak proměnily prostor Světozoru ve stand-up comedy. Řeč byla o jejich cestě do povědomí sledujících, k relativní slávě ve světě sociálních sítí a mikroinfluencerů, bez odborných návodů, jen s jedinou zbraní: autentičností. Tu lidé na sociálních sítích chtějí, ať jde o osobní či firemní účet. Přidá-li se k tomu nutná dávka humoru, úspěch je (po daleké a klikaté cestě) téměř zaručen. 

Vezměme si příklad z Týny se zázemím ve společnosti Slevomat, jež bojuje proti “bezchybné” prezentaci na sítích, opírá se do módních trendů imitováním “vesnických” verzí a propaguje nefalšovanou sebelásku s humorem jí vlastním. Holka z Moravy pak tvoří videa z běžného života, s nimiž se nejeden sledující ztotožní (reálně se s nimi na jejím účtu ztotožňují desítky tisíc fanoušků). Buďme tedy více ryzí a nebojme se občas naši komunikaci ovonět troškou legrace!

Textová úskalí ambasadoringu na LinkedIn

Jak vyniknout na sociální síti LinkedIn poradila Radka Legerská z Linked Akademie. Podělila se o užitečné tipy na obsah, který se šíří sám, ať už jde o případové studie, zajímavé realizace, čísla a data, návody a vytvořené checklisty či sdílení části svého know-how. Na příkladech ukázala, že “magnetem na pozornost” je téměř vždy zveřejnění názoru na kontroverzní témata. Poradila, že základem úspěchu na této síti, je pravidelnost příspěvků, mimoprofesní témata, autentičnost, zapojování do diskuzí a samozřejmě interakce se svým publikem. Nezapomínáte na některé body?

Jak se vaří koncept pro Pilsner Urquell

Další přednášející z kreativní agentury VMLY&R, Miloš Kočí, nám dal nahlédnout pod pokličku tvorby konceptu kampaně pro plzeňský pivovar, se kterým se ztotožní každý. Cílem bylo promítnout tématiku hrdosti vůči sobě či svým blízkým, kterou pociťuje i “obyčejný” člověk — ,,Jsem prostě dobrý táta!” nebo ,,Zachoval jsem se správně, když bylo potřeba!” Provedl nás inspirativním procesem vymýšlení celé kampaně, podněty, tématy, úspěchy i neúspěchy, vedoucí k výstupu v podobě videa s vodícím prvkem — důvodem k hrdosti. Přiznal, že jde tak trochu o alchymii, která si žádá mnoho a mnoho testování, trpělivosti a odhodlání. Výsledek je pak sladký, v tomto případě (a nejlepším slova smyslu) hořký!

školení copywritingu
Miloš Kočí nás provedl kreativním procesem tvorby kampaně pro Pilsner Urquell.

Zodpovědnost seniora v juniorním věku

Marie Havlíčková z Donio motivovala posluchače svým příběhem, kdy v juniorním věku čelila velmi seniorním záležitostem ve společnosti Slevomat. Prozradila, že základem úspěchu je píle, vytrvalost, odhodlání, touha učit se od profesně starších a nebát se riskantních rozhodnutí. Ukázala, jakým strachům čelila a jakými způsoby se jim postavila. Zmínila vysokou důležitost toho “správného” složení lidí v pracovním týmu jakožto základní hnací motor pro úspěšnou a zábavnou spolupráci všech zúčastněných. S tím nemůžeme jinak než souhlasit!

Každá jedna přednáška byla inspirující, motivující a díky ní jsme se opět posunuli o kousek kupředu. Tak, abychom vám byli ještě více nápomocní a mohli jsme zase o něco lépe pomáhat prodávat online.

Postaráme se o neotřelé texty i vám

Zjistíme vaše potřeby a dodáme texty, které budou prodávat. Ozvěte se nám.