BLOG
Není sleva jako sleva aneb konec falešným cenám
Všechny e-shopy budou muset takzvaně přiznat barvu, tedy dodržovat nová pravidla pro slevy a slevové akce, neupravovat původní ceny ani si s cenami nikterak “pohrávat”. Jaké kroky budete konkrétně muset dodržet?
- U všech uvedených slev musí být uvedena nejnižší cena, za kterou jste produkt prodávali v posledních 30 dnech.
- Prodáváte-li nový produkt, který je v nabídce méně než 30 dní, musíte uvést nejnižší cenu, za kterou se prodával v tomto období. Tedy například pokud máte zboží na e-shopu jen dva týdny, pak nejnižší cenu za oněch 14 dnů.
- Původní nejnižší cena se vztahuje na všechny výrobky, kromě dvou výjimek — výrobky podléhající rychlé zkáze nebo výrobky s krátkou dobou spotřeby. Tedy čerstvé potraviny nebo třeba květiny.
Kromě slev přichází nové požadavky i na další platby a služby, které na e-shopech probíhají. Nebude například možné mít v košíku rovnou zaškrtnutou příplatkovou službu. Například předvyplněný souhlas s dárkovým balením zboží nebo prodloužená záruka. Stejně tak jakákoliv další služba nebo produkt, který se nabízí v košíku. Ve výchozím stavu košíku tedy musí vše svítit ve stavu “nevybráno”.
Novinky zasáhnou i recenze a hodnocení
Lidové praktiky, kde si e-shopy produkují sami hodnocení, budou také minulostí. Veškeré recenze a hodnocení produktů musí být pravé a obchodník musí jejich pravost dokázat.
Jako prodejce musíte také informovat, že dochází k ověřování recenzí a také jakým způsobem. Dále máte povinnost seznámit zákazníky s tím, jak se počítá průměr hodnocení, zda e-shop zveřejňuje všechny recenze (nebo jen ty pozitivní a nehodící se maže) a zda byly recenze sponzorovány. Pozor! Vše výše uvedené platí i zpětně a vztahuje se nejen na slovní nebo číselné, ale také na hvězdičkové hodnocení.
Tip od našich vývojářů: Spárujeme vám recenzi přímo s objednávkou, takže můžete snadno dokazovat pravost recenze po nákupu a mít vše pod kontrolou.
Reklamace a záruky podle pravidel
Také reklamování, poskytování záruky a vracení zboží projde obměnou. Co se bude měnit v tomto sektoru?
- Z reklamace ve 2leté záruce odpadá zboží, u kterého se vada objevila až po koupi.
- Prodlužuje se zákonná domněnka existence vady při převzetí z 6 na 12 měsíců.
- Při vrácení zboží v zákonné lhůtě bude spotřebitel hradit náklady na snížení hodnoty zboží z důvodu, že ho používal pro běžné užívání. Pokud si koupíte boty a projdete se v nich venku, můžete tvrdit, že jste to udělali v souladu s jejich účelem. Ale abyste se seznámili s tím, zda padnou, stačí je vyzkoušet doma. Stejně jako je zkoušíte v obchodě.
- Pokud byl spotřebitel vystaven nekalé praktice, prodlužuje se nově stanovená lhůta pro odstoupení od smlouvy, a to až na 90 dnů.
Novinky se promítnou také v návodech. Nově už nestačí, že je návod k zakoupenému produktu např. ke stažení na e-shopu. Elektronický návod musí spotřebitel obdržet spolu s objednávkou. Např. e-mailem v PDF nebo na USB. Zákazník má také právo žádat návod tištěný.
Nové potvrzování smluv v online prostředí
Každé kliknutí na tlačítko “objednat” je vlastně podpis smlouvy. Jak musí vypadat taková akce, aby byla v souladu se zákonem?
- Objednávkové tlačítko musí obsahovat text, ze kterého je zřejmá nutnost platby (např. “Zaplaťte nyní“). Nelze už mít jen obecný text “potvrdit“, “objednat“ atd. Nové pravidlo platí pro všechny druhy plateb. V případě nejasné komunikace hrozí neplatnost smlouvy.
Nově musí mít zákazník možnost si před uzavřením smlouvy, tedy nákupem na e-shopu, přečíst její hlavní část. Ta by se měla nacházet v těsné blízkosti tlačítka, např. v posuvné komponentě s textem. S tím si poradí tým copywriter a UX specialista.
Když změny, tak kompletně. Takže se dotknou i pravidel pro dodací lhůty. Prodávající musí uvést čas, ve kterém se zavazuje objednávku dodat. Může se jednat o konkrétní termín nebo o obecnější časový úsek. Pokud není uvedeno, ze zákona musí být zboží dodáno do 30 dnů. Pokud je dodací doba delší, musí s ní zákazník vysloveně souhlasit. Spotřebitel může od smlouvy odstoupit po nedodání do 30 dnů.
Vyhledávání v produktech také v novém kabátě
Pokud jsou mezi výsledky vyhledávání i sponzorované produkty, musí se vždy označit. Stejně tak, pokud se cena produktu personalizuje, např. na základě návštěvnosti nebo zhlédnutí, musí to být viditelně označeno.
Všechny změny v legislativě prodeje na e-shopu přichází na přelomu roku 2022/2023 a jsou postupně zveřejňovány. Od jejich zveřejnění pak běží 30 dní lhůta, než vstoupí v platnost. E-shopy na Shoptetu mají pak řadu změn, které byste měli mít promítnuté už teď.
Nevíte si rady, jak všechny změny na e-shop dostanete? Naši vývojáři ví! Připravili jsme souhrn kroků, díky kterým vám kompletní změny v legislativě vyřešíme.
Pomůžeme upravit textace objednávkových tlačítek i obchodních podmínek, nastavíme automatické kontroly doplňkových služeb v košíku, připravíme ikony s cenami i termíny doručení nebo s označením pro sponzorovaný či personalizovaný produkt. Doporučíme ideální řešení s ohledem na váš e-shop a ujmeme se i kontroly kompletního nastavení v souladu s novou legislativou. Ozvěte se, jsme připraveni.
Chcete se změnami pomoci?
Ozvěte se nám!
Poradíme s novými legislativními náležitostmi tak, abyste měli vše v pořádku.