BLOG

Není sleva jako sleva aneb konec falešným cenám

Všechny e-shopy budou muset takzvaně přiznat barvu, tedy dodržovat nová pravidla pro slevy a slevové akce, neupravovat původní ceny ani si s cenami nikterak “pohrávat”. Jaké kroky budete konkrétně muset dodržet?

Kromě slev přichází nové požadavky i na další platby a služby, které na e-shopech probíhají. Nebude například možné mít v košíku rovnou zaškrtnutou příplatkovou službu. Například předvyplněný souhlas s dárkovým balením zboží nebo prodloužená záruka. Stejně tak jakákoliv další služba nebo produkt, který se nabízí v košíku. Ve výchozím stavu košíku tedy musí vše svítit ve stavu “nevybráno”.

Novinky zasáhnou i recenze a hodnocení

Lidové praktiky, kde si e-shopy produkují sami hodnocení, budou také minulostí. Veškeré recenze a hodnocení produktů musí být pravé a obchodník musí jejich pravost dokázat.

Jako prodejce musíte také informovat, že dochází k ověřování recenzí a také jakým způsobem. Dále máte povinnost seznámit zákazníky s tím, jak se počítá průměr hodnocení, zda e-shop zveřejňuje všechny recenze (nebo jen ty pozitivní a nehodící se maže) a zda byly recenze sponzorovány. Pozor! Vše výše uvedené platí i zpětně a vztahuje se nejen na slovní nebo číselné, ale také na hvězdičkové hodnocení.

Tip od našich vývojářů: Spárujeme vám recenzi přímo s objednávkou, takže můžete snadno dokazovat pravost recenze po nákupu a mít vše pod kontrolou.

Reklamace a záruky podle pravidel

Také reklamování, poskytování záruky a vracení zboží projde obměnou. Co se bude měnit v tomto sektoru?

Novinky se promítnou také v návodech. Nově už nestačí, že je návod k zakoupenému produktu např. ke stažení na e-shopu. Elektronický návod musí spotřebitel obdržet spolu s objednávkou. Např. e-mailem v PDF nebo na USB. Zákazník má také právo žádat návod tištěný.

Nové potvrzování smluv v online prostředí

Každé kliknutí na tlačítko “objednat” je vlastně podpis smlouvy. Jak musí vypadat taková akce, aby byla v souladu se zákonem?

Nově musí mít zákazník možnost si před uzavřením smlouvy, tedy nákupem na e-shopu, přečíst její hlavní část. Ta by se měla nacházet v těsné blízkosti tlačítka, např. v posuvné komponentě s textem. S tím si poradí tým copywriter a UX specialista.

Když změny, tak kompletně. Takže se dotknou i pravidel pro dodací lhůty. Prodávající musí uvést čas, ve kterém se zavazuje objednávku dodat. Může se jednat o konkrétní termín nebo o obecnější časový úsek. Pokud není uvedeno, ze zákona musí být zboží dodáno do 30 dnů. Pokud je dodací doba delší, musí s ní zákazník vysloveně souhlasit. Spotřebitel může od smlouvy odstoupit po nedodání do 30 dnů.

Vyhledávání v produktech také v novém kabátě

Pokud jsou mezi výsledky vyhledávání i sponzorované produkty, musí se vždy označit. Stejně tak, pokud se cena produktu personalizuje, např. na základě návštěvnosti nebo zhlédnutí, musí to být viditelně označeno.

Všechny změny v legislativě prodeje na e-shopu přichází na přelomu roku 2022/2023 a jsou postupně zveřejňovány. Od jejich zveřejnění pak běží 30 dní lhůta, než vstoupí v platnost. E-shopy na Shoptetu mají pak řadu změn, které byste měli mít promítnuté už teď.

Nevíte si rady, jak všechny změny na e-shop dostanete? Naši vývojáři ví! Připravili jsme souhrn kroků, díky kterým vám kompletní změny v legislativě vyřešíme.

Pomůžeme upravit textace objednávkových tlačítek i obchodních podmínek, nastavíme automatické kontroly doplňkových služeb v košíku, připravíme ikony s cenami i termíny doručení nebo s označením pro sponzorovaný či personalizovaný produkt. Doporučíme ideální řešení s ohledem na váš e-shop a ujmeme se i kontroly kompletního nastavení v souladu s novou legislativou. Ozvěte se, jsme připraveni.

Chcete se změnami pomoci?
Ozvěte se nám!

Poradíme s novými legislativními náležitostmi tak, abyste měli vše v pořádku.