Blog

Náhled do konference SEO restart 2016

Již několik let po sobě se některý ze členů ANT studia účastní konference SEO restart. Loňský SEO restart 2015 byl velmi zajímavý z pohledu SEO a bylo zde mnoho případových studií. Proto jsme se rozhodli, že se na SEO restart vydáme i letos. 

V našem oboru se totiž děje každý den něco, musíme být stále ve střehu a novinky ze světa vývoje, SEO a PPC okamžitě testujeme. Letošní SEO restart obsahoval několik zajímavých přednášek, z nichž jsme pro vás vybrali to nejlepší.

Keynote

Přednášku vedl Jan Tichý a nastartoval chtíč po vědění celého sálu, ve kterém bylo asi 200 zvídavých hlav. Na základě jeho přednášky, kde mluvil také o rozkvětu SEO, jsme si odnesli například následující:

  • Využití frameworku, například STDC (See Think Do Care), musíme využívat s každým, kdo chce svůj web někam posunout. Tím je myšleno především pořádně naplánovat strategii rozvoje webu ještě před samotným vývojem webu.
  • Nejčastěji se z tohoto standardu využívá sekce DO, kdy po zákazníkovi/klientovi chceme pouze nákup nebo objednávku. Častěji bychom měli s našimi weby a klienty zaměřovat pozornost na procesy seznámení a přemýšlení o produktu či službě. Nejvíce opomíjenou je pak složka Care, kdy bychom o zákazníka měli pečovat, a to ať je to pomocí e-mailingu, nebo jen prostého poděkování v objednávce. Procesy See a Think pak vymýšlíme zpětně v rámci optimalizace webu, nikoli při vývoji.
  • SEO reflektuje sílu brandu - pokud je SEO úspěšné a doména je běžně zapamatovatelná, mnoho lidí začně hledat přímou cestou a nevyhledává přes fulltext, ve kterém dostane spoustu výsledků vašich i výsledků vaší konkurence.

Personalizované vyhledávání příležitostí

Co je to vlastně personalizace výsledků ve vyhledávání? O tom opravdu hezky mluvil Marek Prokop. Jedná se o úpravu výsledků Googlem za pomoci zvážení mnoha faktorů. Mezi ně patří především vaše dlouhodobé a krátkodobé zájmy na internetu a historie navštívených webů. S ohledem na charakteristiku vámi nejčastěji procházených stránek Google poupraví výsledky tak, abyste získali tou nejvhodnější cestou to, co hledáte.

Další zajímavé poznámky:

  • 70 % výsledků na Google je silně personalizovaných.
  • Místní zákazníci jsou ti nejlépe dosažitelní.
  • Personalizaci se jen tak nevyhnete. Jedině snad pokud budete využívat pouze Seznam. Ten totiž personalizovat výsledky neumí.

Marek Prokop ve své přednášce uvedl mnoho vtipných a zároveň zajímavých příkladů, poznatky za dobu jeho působení v digitálním světě byly tedy maximálně přínosné. Mezi další zajímavý blok jeho přednášky patřila myšlenka, aby se komerční a informační obsah nerozděloval na více webů. Pokud tak budete mít blog či poradnu, vždy nechávejte obsah na jedné doméně. Správa bude jednodušší a pokud už někdo na váš web přijde, neměli byste ho odvádět jinam, pryč. A jedno motto na závěr:

„Dostaň lidi na web dřív, než začnou hledat to důležité.“ - Marek Prokop

Zvýšení návštěvnosti z organicu o třetinu

Přednáškou nás provedl Michal Krutiš, specialista na SEO a SEO strategie. Jeho práce na webu Nejřemeslníci.cz byla totiž velmi inspirující. V jeho vyhrazeném čase jsme se dozvěděli mnoho zajímavých informací.

  • Snížením počtu stránek z 1,7 milionu na přibližně třetinu vzrostla návštěvnost. - Michal sjednotil obsah (reference, fotogalerie, nabídky řemeslníků, formuláře) a získal tak méně stránek, za to podstatně kvalitnějších.
  • Kvalitní obsah sdružil pod skupiny klíčových slov. Neoptimalizuje tedy na jedno klíčové slovo každou stránku, ale rovnou více klíčových slov. Díky obsahu je to možné, bohužel ne vždy lze podobnou strategii realizovat.
  • Ideální volba SEO strategie vyplyne z dlouhodobého testování. Ať už se jedná o A/B testy nebo o uživatelské testování v jeho týmu, vždy z výsledků vyplynuly změny a úpravy, které pomohly zpříjemnění používání web.

Geografické cílené vícejazyčných webů

Další zajímavou přednáškou byla například přednáška o cílení vícejazyčných webů. Přednášky se ujal Martin Kůra, milovník všeho zahraničního.

Martin vysvětlil, jaká volba domény je vhodná pro jaké cílení - domena.cz/de, subdoména de.domena.cz nebo přímo zahraniční doména domena.de. Také je důležité uvědomit si, jestli cílíme na jazyk nebo region. Pro rozlišování jednotlivých jazykových mutací dané stránky je nutné použít Hreflang Tag, který je umístěný na každou stránku všech jazykových verzí. Tag vypadá následovně:

Pokud budeme vlastnit třeba 5 různých jazykových mutací (ať už na samostané doméně, subdoméně nebo pouze adresáři .cz/de/), musíme na každé stránce mít uvedené všechny Hreflang tagy.

V rámci geografického cílení se také řeší například odkazové portfolio, hosting nebo kontaktní informace.

Novinky ze Seznamu

Pořadatelé SEO restartu si pozvali zástupce Seznam.cz, Romana Duška (vedoucí vyhledávání) a Štěpána Škroba. Přibližně měsíc před konferencí byl spuštěn formulář pro otázky na jejich práci a plány, aby se stihli připravit. V průběhu přednášky pak na SLI.DO přibyly další dotazy k jejich působení v Seznamu.

Odpovědi byly dost často zábavné, ale také jsme se bohužel ne vždy něco dozvěděli. Přímo z jedné z hlavních divizí Seznamu víme například následující:

  • Seznam Webmaster Tools - U Google (Google Search Console) najdeme mnoho grafů, hlášení chyb v indexaci, sitemapě nebo chyby v duplicitách titulků a obsahu. Seznam to zatím jen plánuje. Ale ještě neví, kdy to bude. Snad do konce roku. Prozatím slibuje alespoň řešení přefocení screenshotů v SERPu a další podobnou agendu.
  • Proč se mohou měnit pozice klidně o 30 míst? - Pravděpodobně to bude změnou algoritmu v robotovi, který výsledky vyhodnocuje. Bohužel ani hlavní programátor nevěděl, co by za radikálními změnami mohlo stát. Můžeme si to pouze domýšlet. Jako příklad uvedl krátkodobě mělký index kvůli útokům.
  • Personalizované vyhledávání Hledání Seznam neplánuje. Stejně jako spoustu dalších věcí.
  • Konkurence v Skliku - Pro analýzy klíčových slov standardně využíváme hned několik zdrojů, mezi které patří Sklik našeptávač klčových slov. Zde uvedenou konkurenci pak převádíme do vlastních výpočtů. Jak se ale konkukrence z Skliku počítá? Kluci ze Seznamu se sice ptali, ale než dorazily na SEO restart, už to ani jeden nevěděl. Bude to řešeno pravděpodobně několika faktory - počtem výsledků na dané klíčové slovo, silou klíčového slova. Ale to si můžeme jen myslet a spoléhat na již dané výsledky v našeptávači.
  • Telefonní kontakt na podporu Seznamu - není zcela veřejný, protože by jim stále někdo volal. Proto se nedovoláte. Většina lidí neví kam. Některé kontakty jsme v ANT studiu již získali. Rozhodně i těch pár kontaktů je úspěch, jelikož Seznam telefonní čísla prostě tají.
  • Seznam se řídí pravidlem, že za odkazy na web není webmaster zodpovědný.
  • Po dotazu na vliv https jsme nedostali žádnou konečnou odpověď, takže se jen můžeme domnívat.
  • Sitemapu Seznam.cz řeší až po nalezení odkazu (robots.txt, kdekoliv na webu nebo v přidávacím formuláři).

Závěrem

Rozhodně neplatí, že bychom se dozvěděli mnoho novinek. Většinu informací z digitálního světa sledujeme průběžně. SEO restart 2016 nám ale přinesl nové podněty k zamyšlení, jiné pohledy na věc, co a jak bychom mohli zlepšit a kde posílit svůj tým. Z tohoto pohledu považujeme letošní SEO restart za zdařilý.

Pokud byste chtěli vědět co nejvíce, všechny užitečné odkazy a přednášky naleznete na: http://blog.medio.cz/seo-restart-2016-prezentace-a-odkazy.

Autor: Petr Krauz

Položení dotazu

Položte jakoukoliv otázku. Odpověď dostanete během několika dnů. Nejzajímavější dotazy umístíme na naše stránky.