Zavřít
facebook-pjt twitter-pjt instagram-pjt

SEO průvodce pro každého

SEO návod (průvodce) pro každého

 

Dříve interní dokument zveřejňujeme proto, že tyto znalosti považujeme za opravdu základní SEO a na mnoha místech popsané, že jej nebereme za konkurenční výhodu. Důležitější je pro nás odstranit různé mýty a polopravdy a přitáhnout jen zájemce o poctivé výsledky. Návod obsahuje nejdůležitější faktory, které je dobré na své webové prezentaci z pohledu SEO řešit.

On-Page faktory

Technické vlastnosti webových stránek

Jedná se o vlastnosti obsažené přímo na vašich webových stránkách. Tyto vlastnosti byste měli mít možnost ovlivnit sami a to co nejpohodlněji, ideálně bez nutnosti o nich přemýšlet. Součástí popisu jednotlivých vlastností je i popis vlastností, které by měl mít váš systém pro správu obsahu stránek. Díky tomu se budete moci objektivně rozhodnout, zda budete potřebovat nové webové stránky nebo budete moci upravit vaše stávající.

Přesto, že hlavně pro vyhledávač Google klesá význam technických vlastností webu, doporučujeme je mít v pořádku a absence některých z nich může výrazně prodloužit nebo zkomplikovat cestu k úspěchu.

Titulek stránky (TITLE)

Nejdůležitější z faktorů přímo obsažených na webových stránkách. Na druhou stranu je třeba si uvědomit, že ani sebelepší titulek nevylepší žádný nebo špatný obsah!

  • Je titulek unikátní pro všechny stránky?Překontrolujte si titulky pro různé stránky v prohlížeči.
  • Jak si překontroluji duplicitu titulků?Pomocí nástroje Collabim, Xenu či Screaming Frog.
  • Jaká je optimální délka titulku?Do 70 znaků.
  • Proč je titulek tak důležitý, když jej většina návštěvníků v prohlížeči téměř nevnímá?Titulek se zobrazuje ve výsledcích hledání a významně ovlivňuje rozhodování hledající osoby. To znamená, jestli proklikne „upoutávku“ právě na vaši webovou stránku.
  • Kde se mohu podívat na další informace?Google připravil dokument: Začínáme s optimalizací pro vyhledávače
  • Umožňuje systém pro správu obsahu pohodlně nastavit titulek pro každou stránku?Překontrolujte si v administraci stránek nebo se zeptejte svého správce stránek.
  • Tvoří se titulek v systému pro správu obsahu sám?Překontrolujte si v administraci stránek nebo se zeptejte svého správce stránek.

 Otázky k titulku pro pokročilý kurz

Kde v titulku by měla být „klíčová slova“?

Kde se dozvím více ověřených informací? 

Jak mám psát/tvořit titulky?

Popis stránky (DESCRIPTION)

Pro přímé návštěvníky stránek neviditelný, přesto může ovlivnit celkové výsledky stránek. Momentálně je důležitější hlavně pro výsledky na Seznam.cz.

  • Je popis unikátní pro všechny stránky?Překontrolujte si ve zdrojovém kódu prohlížeče, dejte hledat description. Nemusí být vyplněn, neměl by být pro více stránek stejný.
  • Jak si překontroluji duplicitu popisů?Pomocí nástroje Collabim, Xenu nebo Screaming Frog.
  • Jaká je optimální délka popisu?Do 150-160 znaků.
  • Proč je popis tak důležitý, když jej návštěvníci na stránkách nikde neuvidí?Popis se může zobrazit ve výsledcích hledání a ovlivňuje rozhodování hledající osoby, jestli proklikne upoutávku právě na vaší webovou stránku. Jeho vyplnění ovlivňuje míru prokliku z vyhledávání (CTR).
  • Umožňuje systém pro správu obsahu pohodlně nastavit popis pro každou stránku?Překontrolujte si v administraci stránek nebo se zeptejte svého správce stránek.

 Otázky k popisku pro pokročilý kurz

Kde v popisu by měla být „klíčová slova“?

Kde se dozvím více ověřených informací?

Jak mám psát/tvořit popisy?

URL adresa stránky

  • Jak zjistím adresu svých stránek?Url adresu stránek vidíte v horní části vašeho prohlížeče. Pozor některé prohlížeče nemusí zobrazovat celou adresu. Hlavně Opera zobrazuje jen část.
  • Mám adresu stránek v tomto formátu, mám něco změnit?index.php?option=com_aicontactsafe&view=message&layout=message&pf=1&Itemid=28
    Ano, doporučujeme změnu adres stránek, viz následující bod.
  • Jaký je správný formát adresy stránek?Google ve svém dokumentu doporučuje formát adresy v této podobě:
    www.domena.cz/adresar/podadresar/nazev-stranky-popisujici-skutecny-obsah)
  • Záleží na tom, jestli je na konci stránky .htm, .html, nebo nic?Ne, nezáleží.
  • Na co si dát pozor u složitějších adres s využitím adresářové struktury?Je důležité, aby fungovaly stránky v případě zkrácení adresy.  Například jen: www.domena.cz/adresar/
  • Záleží na délce URL?Ano, nedoporučuje se dlouhý název domény ani celkově dlouhé URL.
  • Mám měnit adresy kvůli klíčovým slovům?Obecně se měnit adresy stránek nedoporučuje. Ostatní faktory jako jsou například zpětné odkazy, mohou mít větší vliv na výsledky než klíčová slova obsažená v URL.
  • Mohu mít více domén pro jedny stránky?Je to možné, ale další domény doporučujeme přesměrovat.

 Otázky k URL pro pokročilý kurz

Jakou doménu je vhodné pro projekt zvolit?

Jak pracovat s více doménami k jednomu webu?

Jak správně přesměrovávat URL?

Jak se rozhodnout, kdy mohu změnit URL?

Co to je Canonical a jak jej využít?

Vnitřní odkazy (interní prolinkování / LINK)

Správné propojení pomocí vnitřních odkazů je velmi důležité a výrazně ovlivňuje výsledky celých stránek.

  • Jak správně tvořit odkazy na stránkách?Odkazy by měly být tvořené pomocí textů. To znamená vhodnější je použít odkaz: Více informací o optimalizaci pro vyhledávače, než Více o optimalizaci pro vyhledávače naleznete zde.
  • Mám na stránce více odkazů na stejnou stránku, vadí to?Obecně se více stejných odkazů z jedné stránky nedoporučuje, na druhou stranu je to přirozená záležitost a není třeba se jí bránit. Například běžnou záležitostí je jeden odkaz z navigace webu a druhý stejný odkaz přímo z obsahu stránky.
  • Máme používat u odkazů značku title?Aktuálně není zdokumentován žádný pozitivní vliv této značky. Sami jej ale používáme a doporučujeme jej používat, hlavně v případě zkrácení textů odkazů považujeme za příjemnější, když se ukáže celý název stránky, která se skrývá pod odkazem.
  • Umožňuje náš systém pro správu obsahu tvořit pohodlně odkazy?Překontrolujte si v administraci stránek nebo se zeptejte svého správce stránek.

 Otázky k vnitřním odkazům pro pokročilý kurz

Jak mám ve vnitřních odkazech používat klíčová slova?

Jak velké množství odkazů na stránce doporučujete?

Záleží na množství odkazů na jiné stránky?

Obrázky (ALT)

Obrázky jsou důležité pro přehlednější zobrazení informací návštěvníkům. V mnoha oborech potenciální klienti hledají obrázky a po nalezení obrázků mohou navštívit váš web. Obrázkům doporučujeme věnovat pozornost.

  • Jak poznám, jestli mám popsané obrázky?Některé prohlížeče umožňují zjistit popis obrázku z lokální nabídky, která se objeví po kliknutí na obrázek pomocí pravého tlačítka myší. Nejspolehlivější kontrola však je pomocí kontroly zdrojového kódu, kde je třeba hledat značky img a dále jestli je v jejich blízkosti značka alt obsahující popis obrázku.
  • Jak by měly být popsané obrázky?Popisy by měly co nejlépe vystihovat obrázek.
  • Jak dlouhé popisy obrázků bych měl psát?Není žádné pravidlo, ale doporučuje se psát popisy o délce 3-6 slov. Nevadí delší popis.
  • Jak velké obrázky mám vkládat do obsahu stránek?Na stránce by nikdy neměly být vložené obrázky větší než 1024x768px. Toto neplatí o obrázcích, které se otevřou samostatně po kliknutí na zvětšení obrázku.
  • Umožňuje můj systém pro správu obsahu vkládat optimalizované obrázky a dobře je popsat?Překontrolujte si v administraci stránek nebo se zeptejte svého správce stránek.

 Otázky k obrázkům pro pokročilý kurz

Jak docílím předních míst v hledání obrázků na Google?

Jak začlenit obrázky do marketingové strategie?

Jak lépe popisovat obrázky?

 

Obsah stránky (kvalita a délka)

  • Obsahují stránky dobře čitelný obsah, který zaujme a vede návštěvníka k vašim cílům?Je třeba dát si pozor hlavně na příliš malé písmo, nebo málo kontrastní barvu písma splývající s pozadím. Samozřejmostí je obsah, který potenciální klienty zaujme tak, že splní cíle jako je například objednávka.
  • Je obsah strukturovaný a rozdělený na odstavce proložený nadpisy?Lépe se čtou kratší a užší bloky textu. Nadpisy zvýší celkovou přehlednost.
  • Obsahují stránky unikátní obsah?Webové stránky by vždy měly obsahovat originální obsah, to znamená, že není dobré texty kopírovat. V případě kopírování je dobré uvést zdroj.
  • Obsahuje text klíčová slova?Pokud chceme být k nalezení na určitá klíčová slova, výrazně si ulehčíme práci, pokud slova uvedeme do obsahu stránek.
  • Jaká hustota klíčových slov je ta pravá?Momentálně doporučujeme naprostou přirozenost. Máme vyzkoušeno, že méně je více. To znamená, po snížení opakování jsou u některých stránek výsledky lepší. Záleží na umístění v textu.
  • Umožňuje systém pro správu obsahu pohodlně tvořit a formátovat obsah?Překontrolujte si v administraci stránek nebo se zeptejte svého správce stránek.
  • Je obsah stránky umístěn správně ve značkách?Doporučujeme, aby obsah byl umístěn ve správných strukturových značkách podle HTML5. Kontrolu provedeme pomocí zobrazení zdrojového kódu stránky.
  • Umožňuje systém pro správu obsahu formátovat obsah pomocí přednastavených stylů?V případě použití přednastavených stylů výrazně zrychlíte změnu vzhledu webových stránek. Znamená to například výraznější písmo označit pomocí stylu pro zvýraznění než ručně zvětšovat případně obarvovat písmo. Ruční změna bude v budoucnu znamenat nutnost projít všechny stránky a přizpůsobit obsah novému vzhledu. V případě použití stylu změníte formátování najednou z jednoho místa.
  • Jaký další obsah doporučujete?

    Doporučujeme každý obsah, který zaujme návštěvníky a povede ke splnění vašich cílů. Velmi často bývá využíván tento obsah: Videa, formuláře, kalkulátory, grafy a další.

 Otázky k nadpisům pro pokročilý kurz

Jak velký vliv má použití H1 na výsledky hledání?

Jak používat H2 při návrhu / kontrole webových stránek?

Jak doporučujete psát nadpisy stránek?

Nadpisy

Nadpis H1

Hlavní nadpis stránky. Doporučujeme kontrolu ve zdrojovém kódu stránky. Značka nemusí být uvedena za každou cenu, ale spíše její používání doporučujeme.

  • Je značka (pár značek) obsažena ve zdrojovém kódu jen jednou? 
    Nadpis H1 by měl být použit vždy jen jednou.
  • Odpovídá nadpis obsažený v těchto značkách nevýraznějšímu (barevně, velikostně) nadpisu na stránce, tak jak jej vidí návštěvníci?Doporučuje se písmo použité pro zobrazení H1 největší a maximálně kontrastní.
  • Umožňuje systém pro správu obsahu zamezení vícenásobného použití tohoto nadpisu?Redakční systém by neměl dovolit použít H1 více než jednou na stránce.

Nadpis H2

Podobně jako výše u značky H1. Popíšeme hlavně rozdíly:

  • Mohu nadpis H2 použít vícekrát?Ano, značky H2 je možné použít vícekrát.
  • Má velký vliv použití klíčových slov H2?V porovnání s jinými vlivy může být vliv klíčových slov v H2 zanedbatelný.

 Otázky k nadpisům pro pokročilý kurz

Jak velký vliv má použití H1 na výsledky hledání?

Jak používat H2 při návrhu / kontrole webových stránek?

Jak doporučujete psát nadpisy stránek?

Mapa stránek

  • Musím mít mapu stránek?Mapa stránek je obecně doporučována, ale máme vyzkoušeno, že u webů malého rozsahu s přehlednou strukturou není třeba mapu webu tvořit. Když již mapu stránek vytvoříte, důležité je, aby byla aktuální.
  • Jaké formy může mít mapa stránek?Mapa stránek může být buď ve formátu html zařazená v běžné struktuře webu nebo ve formátu XML jako soubor Sitemap.

Obecně funkčnost a přístupnost webu

Web by měl být přístupný ve všech běžných prohlížečích a v maximu zařízení.

  • Stránky se nezobrazují správně v IE6, co s tím?Prohlížeč IE6 má již tak malé zastoupení, že není třeba opravu provádět. Mnoho vlastností v tomto prohlížeči ani opravit nelze nebo by náklady byly příliš vysoké.
  • Stránky se správně nezobrazují v IE7, co s tím?Obecně IE7 již není hlavními hráči podporován, přesto zde doporučujeme umožnit alespoň základní prohlédnutí stránek bez trvání na přesném zobrazení.
  • Mám si nechat připravit mobilní verzi stránek?Doporučujeme mít responzivní webovou prezentaci a přizpůsobenou pro mobilní telefony. Návštěvnost z mobilních telefonů stále roste a je čím dál tím důležitější.
  • Při kontrole stránek mi hlásí, že stránka není validní a obsahuje chyby.Dnes již validita není nutná a pokud se podíváte na některé weby společnosti Google, Apple atd. zjistíte, že ani tyto úspěšné weby nejsou validní. Dříve byla validita vyžadována kvůli správnému načtení robotem vyhledávače, ale ten si dnes poradí téměř s jakýmkoliv kódem. Doporučujeme tvořit validní weby, ale není nutné je zcela validní udržovat. Je velmi pravděpodobné, že si při správě sami zanesete do kódu drobné chyby, které na výsledky webu nebudou mít žádný vliv.
  • Je stránka indexovatelná vyhledávači?
    Všechny stránky, které se mají indexovat musí mít povolenou indexaci (zobrazení ve výsledích vyhledání) a mít na stránce průchozí odkazy pro roboty. Zkontrolujte si, že na stránce je v hlavičce nastaveno: meta name=“robots“ content=“index,follow“, pokud tam není nic, tak se roboti řídí podle pravidla – co není zákázáno je povoleno. V případě  meta name=“robots“ content=“noindex, nofollow“ se stránka ve vyhledávačích nezobrazí vůbec. Kontrolu zdali se stránka indexuje můžete provést přes zadání operátoru site:nazevdomeny.cz do vyhledávače nebo přes nástroje Google search console či Seznam webmaster tool.
  • Umožňujete robotům webovou stránku procházet?
    V souboru robots.txt, který se nachází na url adrese: nazevdomeny.cz/robots.txt můžete zakázat procházení některých částí webu. Zkontrolujte, že jim nezakazujete procházet celý web (User-agent: * Disallow: /).
  • Je web přizpůsobený pro zobrazení na mobilech?
    Pomocí nástroje Google Search Console v záložce ,,Core Web Vitals’’ můžeme zjistit případné problémy s responzivitou a informace o důležitosti z důvodu mobile first indexu.
  • Proč je důležité mít webovou prezentaci responzivní?
    V dnešní době mají webové stránky nebo e-shopy návštěvnost z mobilních zařízení větší než z klasického počítače, proto doporučujeme vždy ověřit a navrhovat stránky s ohledem na tzv. mobile first. Obecně tak platí, že více než polovina úspěchu vašich nových webových stránek bude záležet na tom, jak dobře a rychle se budou zobrazovat právě na telefonech.

Sociální propojenost

V případě správného použití může být přínos mnohem silnější než všechny ostatní faktory na stránkách dohromady.

  • Jaké sociální sítě se v ČR nejčastěji nasazují?Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter.
  • Jaká tlačítka se nejčastěji nasazují?Like, tweet, sdílet a komentáře.
  • Umožňuje systém pro správu webu přidat na zvolené stránky sociální tlačítka?Překontrolujte si v administraci stránek nebo se zeptejte svého správce stránek.

Rychlost

  • Proč je důležité mít rychlý web?Rychlost webu je opravdu velmi důležitá. Jedná se o hodnotící faktor pro Google, zároveň pomáhá u správné indexace velkých e-shopů, ale ne jen to, také ovlivňuje návštěvníka, jestli na daném webu zůstane či odejde. Pokud se stránka, na kterou klikne rychle načte, je větší šance, že na webu zůstane, projde více stránek a nakonec provede konverzi.
  • Je váš web dostatečně rychlý?
    Google Analytics
    Umožňuje sledování technických dat jako průměrné doby načítání stránky, připojení k serveru, odezvy serveru a stahování stránky v sekundách.

    Google Search Console
    V tomto nástroji můžeme sledovat problémy s rychlostí přes mobilní telefony a počítač. Nalezneme zde přehled špatných a dobrých výsledků URL adres a také přehled těch, které je třeba vylepšit.

    Oba nástroje musíte mít vytvořené. Existuje však řada dalších nástrojů pro měření rychlosti kam stačí pouze vložit url adresu vaší webové prezentace.

  • Jak ovlivnit rychlost webu?
    Existuje několik faktorů, jak můžeme ovlivnit rychlost webu:
    – minifikace velkých obrázků
    – sjednocení css, js souborů
    – rychlost serveru
    – nasazení cache paměti
    – nasazení amp pro mobilní verzi

    Tipy pro zrychlení načítání webových stránek detailněji rozepsané.

 

Jaké faktory neovlivňují výsledky hledání nebo mohou stránky naopak poškodit?

Faktory poškozující stránky od nejhoršího po méně důležité

  • Délka odezvy stránek v sekundách.
  • Absence mobilní verze stránek.
  • Absence SSL certifikátu (https).
  • Příliš dlouhé adresy (URL) stránek.
  • Příliš dlouhý název domény (včetně využití subdomén).
  • Přílišné používání pomlček v adrese (URL) stránky nebo doméně.
  • Příliš dlouhý titulek.
  • Čísla v doméně. Například: firma123.cz.
  • Příliš mnoho videí na stránce.
  • Příliš složitá (hluboká) struktura stránek. /adresar1/adresar11/adresera111/ a další.
  • Příliš velké obrázky.

Faktory, které příliš neovlivňují výsledky stránek

  • Klíčová slova v nadpisech H3 a H4 a vyšších.
  • Plocha obrázků na stránce.

Malé shrnutí na závěr

Připravujete / plníte webové stránky? Na co si dát pozor při plnění obsahu:

  • Je struktura navržena podle analýzy klíčových slov?
    • Jsou názvy stránek, nadpisy a obsah stránek navržené podle analýzy klíčových slov a následujícího návrhu struktury?
  • Popsali jste správně všechny vložené obrázky?
  • Máte správně adresy (URL) stránek?
  • Nejsou adresy (URL) stránek příliš dlouhé a složité?
  • Není v adrese (URL) stránek příliš mnoho pomlček (-) nebo lomítek (/)?
  • Jsou adresy (URL) bez čísel?
  • Jsou všechny stránky propojené s důrazem na propojení z obsahu stránek?
  • Máte vyplněné descriptions (popisky) stránek?
  • Bylo by možné vytvořit lákavější titulky?
  • Vedeme obsahem návštěvníka k cílům? (kontakty, poptávka, objednávka)
  • Nenačítají se stránky příliš pomalu?
  • Jsou nasazeny statistiky Google Analytics?
  • Je potřeba mapa stránek?

Off-Page faktory

Důležité faktory „mimo“ webovou prezentaci

Jedná se o vlastnosti, které nejsou přímo obsažené na vašich webových stránkách.

Off-page faktory jsou hůře ovlivnitelné než On-page faktory, ale o to mají pro vyhledávače větší váhu a doporučujeme se zaměřovat i na ně.

Zpětné odkazy (odkazové portfolio)

Nejdůležitější z Off-page faktorů je linkbuilding = budování zpětných odkazů a odkazového portfolia. Čím více kvalitních a relevantních zpětných odkazů vede na webovou prezentaci, tak tím je lépe hodnocena vyhledávači.

  • Vedou nějaké zpětné odkazy na vaši webovou prezentaci?Kontrolu můžete provést v nástroji Google Search Console v sekci Odkazy.
  • Jsou zpětné odkazy kvalitní a relevantní?Pomocí nástroje Ahref nebo Majestic zjistíte kvalitu zpětných odkazů. Není důležitá jen kvantita, ale i kvalita zpětných odkazů. Z čim kvalitnější domény a relevantnější vašemu druhu podnikání, tak tím vyšší kvalita.
  • Mají zpětné odkazy správný anchor text?Anchor text jsou slova tvořící zpětný odkaz. Tímto dáváme uživateli vědět jaký obsah se uživateli na stránce zobrazí. Správný anchor text zvyšuje relevanci stránky, na kterou vede a posiluje klíčová slova.
  • Plní zpětné odkazy konverze?V Google Analytics můžete pomocí měření cílů zjistit, zdali návštěvnost ze zpětných odkazů (uživatelé) plní cíle webové prezentace a tím vám přinášejí zisk.

 Otázky k titulku pro pokročilý kurz

Jaké jsou strategie získávání zpětných odkazů?

Kde se dozvím více ověřených informací? 

Jak mám psát anchor textyt?

Jak se distancuji od nekvalitních zpětných odkazů?

Zmínky na sociálních sítích

Vyhledávače si všímají jak moc se o webové prezentaci mluví na sociálních sítích. Google se od tohoto distancuje a tvrdí, že tyto signály nejsou zahrnuty v algoritmech, ale existuje několik studií, které prokazují jejich účinnost. Zároveň se příspěvky ze sociálních sítí mohou přímo zobrazovat ve výsledcích vyhledávání.

  • Jste na všech sociálních sítích?Doporučujeme být na Facebooku, Instagramu, Youtube a Twitteru.
  • Máte na webu napojený Open Graph protokol?Viz. On-page faktory. Jedná se o protokol, který umožňuje nastavit vizuální náhled webové prezentace.
  • Umožňujete lidem snadno sdílet obsah?Viz. On-page faktory. Je dobré mít na své webové prezentaci viditelné odkazy na sociální sítě či sdílení.
  • Tvoříte zajímavý a přínostný obsah?Obsah je základem, aby lidé měli o čem na sociálních mluvit, je potřeba ho vytvořit.

 Otázky k popisku pro pokročilý kurz

Jak spravovat sociální sítě?

Jak tvořit poutavý obsah?

Firemní zápisy

  • Jste dohledatelní na mapách?Registrace na firmy.cz, Google business, yelp.cz se budete zobrazovat na mapách Seznamu, Google a Apple.
  • Máte dobré hodnocení ve firemních zápisech?Kvalitní hodnocení je důležité nejen pro uživatele, tak i pro vyhledávače při řazení firem.
  • Využíváte firemní profily na maximum?Doporučujeme nastavit všechny možné parametry, které firemní zápisy umožňují. Je možné využít placených profilů pro rozšíření informací a lepšího zobrazení.

 Otázky k URL pro pokročilý kurz

Jak správně optimalizovat firemní zápis?

Jak nastavit placené profily?

Závěr a doporučení

Vždy se snažte o maximální přívětivost pro vaše klienty a nezobecňovat všechna doporučení a nevyužívat je přesně. V dnešní době již více záleží na jiných faktorech a více se využívají vyšší techniky optimalizace pro vyhledávače.

Jaké jsou vyšší techniky optimalizace pro vyhledávače? Více si můžete přečíst v našich článcích. 

Odkazy k rozšíření znalostí v SEO

 Přehled SEO faktorů podle důležitosti https://www.collabim.cz/akademie/seofaktory/

Série Collabim webinářů o SEO a PPC https://www.collabim.cz/taste-collabim.html

SEO akademie plná novinek a návodů https://www.collabim.cz/akademie/

SEO trénink od Collabimu (placené) https://collabim.teachable.com/p/seo-trenink-od-collabimu

Napište nám a vylepšíme váš web společně!

Odesláním beru na vědomí zpracování osobních údajů

WordPress Lightbox