SEO návod (průvodce) pro každého
Dříve interní dokument zveřejňujeme proto, že tyto znalosti považujeme za opravdu základní SEO a na mnoha místech popsané, že jej nebereme za konkurenční výhodu. Důležitější je pro nás odstranit různé mýty a polopravdy a přitáhnout jen zájemce o poctivé výsledky. Návod obsahuje nejdůležitější faktory, které je dobré na své webové prezentaci z pohledu SEO řešit.
On-Page faktory
Technické vlastnosti webových stránek
Jedná se o vlastnosti obsažené přímo na vašich webových stránkách. Tyto vlastnosti byste měli mít možnost ovlivnit sami a to co nejpohodlněji, ideálně bez nutnosti o nich přemýšlet. Součástí popisu jednotlivých vlastností je i popis vlastností, které by měl mít váš systém pro správu obsahu stránek. Díky tomu se budete moci objektivně rozhodnout, zda budete potřebovat nové webové stránky nebo budete moci upravit vaše stávající.
Přesto, že hlavně pro vyhledávač Google klesá význam technických vlastností webu, doporučujeme je mít v pořádku a absence některých z nich může výrazně prodloužit nebo zkomplikovat cestu k úspěchu.
- Titulek
- Popis
- Adresa
- Odkazy
- Obrázky
- Obsah webu
- Nadpisy
- Mapa
- Přístupnost
- Sociální propojenost
- Rychlost
Titulek stránky (TITLE)
Nejdůležitější z faktorů přímo obsažených na webových stránkách. Na druhou stranu je třeba si uvědomit, že ani sebelepší titulek nevylepší žádný nebo špatný obsah!
- Je titulek unikátní pro všechny stránky?Překontrolujte si titulky pro různé stránky v prohlížeči.
- Jak si překontroluji duplicitu titulků?Pomocí nástroje Collabim, Xenu či Screaming Frog.
- Jaká je optimální délka titulku?Do 70 znaků.
- Proč je titulek tak důležitý, když jej většina návštěvníků v prohlížeči téměř nevnímá?Titulek se zobrazuje ve výsledcích hledání a významně ovlivňuje rozhodování hledající osoby. To znamená, jestli proklikne „upoutávku“ právě na vaši webovou stránku.
- Kde se mohu podívat na další informace?Google připravil dokument: Začínáme s optimalizací pro vyhledávače
- Umožňuje systém pro správu obsahu pohodlně nastavit titulek pro každou stránku?Překontrolujte si v administraci stránek nebo se zeptejte svého správce stránek.
- Tvoří se titulek v systému pro správu obsahu sám?Překontrolujte si v administraci stránek nebo se zeptejte svého správce stránek.
Otázky k titulku pro pokročilý kurz
Kde v titulku by měla být „klíčová slova“?
Kde se dozvím více ověřených informací?
Jak mám psát/tvořit titulky?
Popis stránky (DESCRIPTION)
Pro přímé návštěvníky stránek neviditelný, přesto může ovlivnit celkové výsledky stránek. Momentálně je důležitější hlavně pro výsledky na Seznam.cz.
- Je popis unikátní pro všechny stránky?Překontrolujte si ve zdrojovém kódu prohlížeče, dejte hledat description. Nemusí být vyplněn, neměl by být pro více stránek stejný.
- Jak si překontroluji duplicitu popisů?Pomocí nástroje Collabim, Xenu nebo Screaming Frog.
- Jaká je optimální délka popisu?Do 150-160 znaků.
- Proč je popis tak důležitý, když jej návštěvníci na stránkách nikde neuvidí?Popis se může zobrazit ve výsledcích hledání a ovlivňuje rozhodování hledající osoby, jestli proklikne upoutávku právě na vaší webovou stránku. Jeho vyplnění ovlivňuje míru prokliku z vyhledávání (CTR).
- Umožňuje systém pro správu obsahu pohodlně nastavit popis pro každou stránku?Překontrolujte si v administraci stránek nebo se zeptejte svého správce stránek.
Otázky k popisku pro pokročilý kurz
Kde v popisu by měla být „klíčová slova“?
Kde se dozvím více ověřených informací?
Jak mám psát/tvořit popisy?
URL adresa stránky
- Jak zjistím adresu svých stránek?Url adresu stránek vidíte v horní části vašeho prohlížeče. Pozor některé prohlížeče nemusí zobrazovat celou adresu. Hlavně Opera zobrazuje jen část.
- Mám adresu stránek v tomto formátu, mám něco změnit?index.php?option=com_aicontactsafe&view=message&layout=message&pf=1&Itemid=28
Ano, doporučujeme změnu adres stránek, viz následující bod. - Jaký je správný formát adresy stránek?Google ve svém dokumentu doporučuje formát adresy v této podobě:
www.domena.cz/adresar/podadresar/nazev-stranky-popisujici-skutecny-obsah) - Záleží na tom, jestli je na konci stránky .htm, .html, nebo nic?Ne, nezáleží.
- Na co si dát pozor u složitějších adres s využitím adresářové struktury?Je důležité, aby fungovaly stránky v případě zkrácení adresy. Například jen: www.domena.cz/adresar/
- Záleží na délce URL?Ano, nedoporučuje se dlouhý název domény ani celkově dlouhé URL.
- Mám měnit adresy kvůli klíčovým slovům?Obecně se měnit adresy stránek nedoporučuje. Ostatní faktory jako jsou například zpětné odkazy, mohou mít větší vliv na výsledky než klíčová slova obsažená v URL.
- Mohu mít více domén pro jedny stránky?Je to možné, ale další domény doporučujeme přesměrovat.
Otázky k URL pro pokročilý kurz
Jakou doménu je vhodné pro projekt zvolit?
Jak pracovat s více doménami k jednomu webu?
Jak správně přesměrovávat URL?
Jak se rozhodnout, kdy mohu změnit URL?
Co to je Canonical a jak jej využít?
Vnitřní odkazy (interní prolinkování / LINK)
Správné propojení pomocí vnitřních odkazů je velmi důležité a výrazně ovlivňuje výsledky celých stránek.
- Jak správně tvořit odkazy na stránkách?Odkazy by měly být tvořené pomocí textů. To znamená vhodnější je použít odkaz: Více informací o optimalizaci pro vyhledávače, než Více o optimalizaci pro vyhledávače naleznete zde.
- Mám na stránce více odkazů na stejnou stránku, vadí to?Obecně se více stejných odkazů z jedné stránky nedoporučuje, na druhou stranu je to přirozená záležitost a není třeba se jí bránit. Například běžnou záležitostí je jeden odkaz z navigace webu a druhý stejný odkaz přímo z obsahu stránky.
- Máme používat u odkazů značku title?Aktuálně není zdokumentován žádný pozitivní vliv této značky. Sami jej ale používáme a doporučujeme jej používat, hlavně v případě zkrácení textů odkazů považujeme za příjemnější, když se ukáže celý název stránky, která se skrývá pod odkazem.
- Umožňuje náš systém pro správu obsahu tvořit pohodlně odkazy?Překontrolujte si v administraci stránek nebo se zeptejte svého správce stránek.