Jak nastavit správně stránkování nejen u e-shopu

Ať jste provozovatelé e-shopu nebo vývojáři systémů, určitě narážíte na špatnou indexaci některých vašich kategorií a to zejména na seznam.cz.

Ve výsledcích se objevuje například:
www.vase-adresa.cz/kategorie-produktu/?page=2

místo
www.vase-adresa.cz/kategorie-produktu/

Technická podpora vyhledávačů“ nám neustále doporučuje odstranit duplicitní obsah a tak bude dobré podívat se, jaká je nejlepší technika pro stránkování, právě s ohledem na duplicitní obsah.

Potřebujeme stránkování, a jaké jsou alternativy?

Začněme otázkou, potřebujete vůbec stránkování? Ideální by bylo vyhnout se mu, ale většinou to kvůli pracnosti nechceme. Jasný signál pro to, že potřebujete stránkování je to, že ukazatel posuvníku je velmi tenký a hlavně, stránka se dlouho načítá.

Řešením nejsou ani ajaxové skripty pro načtení dalších položek bez stránkování a to hlavně proto, že při špatně navržené struktuře tímto krokem můžete zamezit indexaci odkazů na jednotlivé produkty.

Ideálním řešením není ani využití sitemap. Soubor obecně nedoporučujeme pro jeho nejasnou čitelnost a horší kontrolovatelnost. U větších projektů dost těžko uhlídáte, jestli jste nezapomněli na nějaký parametr, nebo jestli vše funguje, proto je lepší navrhovat web tak, aby byl jasně čitelný i pro roboty vyhledávačů.

Google dříve doporučoval použít stránku, kde by byly zobrazeny všechny položky rozdělené stránkováním. To u mnoha projektů není možné, protože Google tuto stránku následně upřednostňuje a často nastává problém s dlouhým načítáním stránky nebo obecně používáním této stránky. Pokud je toto řešení pro vás vhodné, doporučuji prostudovat tento odkaz: http://moz.com/ugc/seo-guide-to-google-webmaster-recommendations-for-pagination

Kolik položek na stránku a jak dlouhá stránka by měla být?

Záleží jen na vás. Pravidlo je jen jedno: Stránka by měla být taková, aby byla uživatelsky co nejpříjemnější. V praxi se nejčastěji používá odhadem od 3 do 60 položek.  Záleží hodně na počtu sloupců nebo velikosti obrázků.

Ještě větší nebezpečí bývá v navigaci stránkování na konci a někdy na začátku stránek. Nedoporučuje se jich příliš málo, ani moc. Optimálně se doporučuje například toto schéma:

1 2 3 4 5 … 34 Následující

Tedy 5 a více stránek najednou.

URL pro stránkování

Není nutné vymýšlet nějaké hezké URL, klidně použijte parametry. Například page, strana a podobně. Nekomplikujte si systém. Doporučujeme jen vyvarovat se číslu položek v URL.

Nedoporučujeme: www.vase-adresa.cz/kategorie-produktu/?from=8

V pořádku: www.vase-adresa.cz/kategorie-produktu/?page=2

I když si v další části řekneme, že podstránky nebudeme indexovat, použijte raději lepší typ stránkování a to hlavně z důvodu odbourání změn pro případ, kdy by se v budoucnu změnil pohled na stránkování a indexaci.

Indexovat nebo ne a jaké meta tagy použít?

V první řadě se musíme zeptat. Mají další stránky pro uživatele nějaký smysl? Tedy potřebujeme, aby se někdy dostal návštěvník stránek přímo na stranu 2,3 a další? Pokud ne, tak není nutné tyto stránky indexovat a mít tak podobný obsah.

Doporučujeme proto použít meta tag robots s příznaky noindex, folow například takto:

Tím říkáme, že stránku nechceme indexovat, ale chceme, aby byly prozkoumány odkazy obsažené na stránce.

Google dále doporučuje správné nastavení značek link, například takto:

Dejte si pozor na to, aby se “prev“ neobjevilo na úvodní stránce kategorie, na této stránce smí být jen “next“.

Titulky, descriptions, nofolow

Z výše uvedeného textu o indexování vyplývá, že titulky ani desriptions nemá v případě, že neindexujete další stránky stránkování, smysl řešit. Pohlídejte si však, abyste neměli odkazy tvořící odkazy na další stránky označené pomocí nofolow, neboť byste tím mohli dát podnět k domněnce, že si za těmito odkazy nestojíte a považujete je za nedůvěryhodné!

<href="http://www.vase-adresa.cz/kategorie-produktu/?page=2" rel="nofollow">

Shrnutí, na co si dát pozor

Dejte si pozor na to, aby všechny produkty byly zahrnuty ve správné struktuře. Tedy, aby byly dostupné na první nebo druhé stránce v dalších podkategoriích. Není to proto, že by roboti vyhledávačů neprošly všechny podstránky, ale proto, že uživatel produkty na desáté stránce lehce nenajde a bude preferovat výběr podkategorie nebo filtrování.

Pozor na to, jestli se jedná o filtraci nebo skutečné podkategorie. S filtrací je spojená velmi podobná problematika jako u stránkování. Také je třeba zajistit indexování, rozhodnout kdy měnit titulek a podobně.

Nepoužívejte canonical nebo nějaké přesměrování na úvodní stránku sekce pro jednotlivé podstrany u stránkování. Tím můžete zhoršit nebo zcela zakázat indexování odkazů z podstran stránkování.

Nedoporučuje se povolit měnit počet položek na stránce. Některé systémy umožňují povolit klientovi stránkovat po 10, 20, 50 položkách. Toto je nebezpečné hlavně v případě, když změníte URL, protože znovu musíte řešit duplicity a související problémy.

Všechny změny a jejich vliv kontrolujte v GWT. Počet indexovaných stránek na seznam.cz můžete ověřit pomocí zadání správně by se mělo zadávat site:domena.cz  do pole pro hledání.

Pokud nemáte některou z uvedených položek vyloženě špatně a jste si jistí, že jsou dobře indexované všechny podstrany, často není třeba dělat nic.

Chci do vlastního
Chci vlastní e-shop

Zdroje

Štítky:

 


Vaši adresu nikomu nedáme. Nebudeme vás spamovat. Obvyklá dávka 1× za měsíc.

Diskuse k článku

Zatím nebyl přidán žádný příspěvek. Buďte první.

Přidat příspěvek:

Naše práce je o plánování, spolehlivosti a výsledcích!

Pojďme se setkat,

ukážeme vám, jak díky nám budete na internetu úspěšnější!

Naše práce je o plánování,...