Poradna

GDPR v internetovém marketingu

Pro online marketing přináší GDPR řadu výhody i nevýhod v oblasti ochrany osobních údajů. Mezi výhody lze zařadit možnost pro nastavení interních procesů marketingových strategií, jak s údaji klientů efektivně začít pracovat a využívat pouze ten typ dat, který je pro marketingové specialisty nezbytně nutný. Pro zákazníky, tedy uživatele, to také znamená větší ochranu jejich údajů proti zasílání nežádoucích nabídek či sledování na webu či e-shopu. To přináší také určité nevýhody především pro ty skupiny marketérů nebo vlastníky e-shopů, kteří si moc nelámali hlavu s tím, jak mohou s osobními údaji svých uživatelů nakládat nebo na ně cílit remarketing. GDPR však v této oblasti nepřináší příliš mnoho nového, většina opatření proti zneužívání e-mailových adres nebo jiných osobních údajů, je zde již v rámci ochrany osobních údajů několik let, jen se do té to doby nebrala tolik v potaz. Podívejme se tedy společně na to, v jakých oblastech online marketingu bude docházet ke změnám.

E-mailový marketing

Pro e-mailový marketing je především zásadní mít v pořádku seznam kontaktů a schválené zařazení do mailingových listů, které musí mít evidované potvrzení nebo-li souhlas u každého uživatele s jejich zařazením. Pro zařazení zákazníka do seznamu odběratelů, je potřeba mít jeho souhlas se zasíláním obchodních sdělení.

Bez získání souhlasu, není možné zasílat jen tak newslettery na své odběratele. Výjimku tvoří případy, které spadají pod oprávněný nebo veřejný zájem, se kterými se setkáme spíše u internetových obchodů v rámci objednávek. V tomhle ohledu doporučujeme využít některou z externích služeb pro rozesílání hromadných e-mailů, jako je například Ecomail nebo Mailchimp.

Transakční zprávy informující o stavu objednávky nevyžadují samostatný souhlas. Informovanost z pohledu expedice, doručení, zaplacení, zaslání faktury či dobropisu, není považování za e-mailový marketing z pohledu obchodního sdělení, pokud součástí těchto e-mailu není žádná další nabídka v podobě prodeje zboží či nabízení dalších služeb.

Výjimkou také může být zaslání upozornění v rámci ochrany životně důležitých zájmů, příkladem je například nebezpečná látka v produktu, vadný lék či jiné.

Oprávněný zájem, je diskutabilní v ohledu e-mailového marketingu. V rámci oprávněného zájmu je klíčová prokazatelnost daného zaslání, stupeň personalizace, interval či obsah sdělení. Například pokud budete chtít informovat své zákazníky o změně otevírací doby či adresy pobočky, lze dané sdělení zaslat i bez předchozího souhlasu. V takovém sdělení nevyužíváme nijak osobní údaje uživatelů, kromě e-mailové adresy za účelem informovat.

Double-opt in pro ověřený a doložitelný souhlas, spočívá v tom, že při prvním kroku vám ve formuláři zákazník vloží e-mail, na který mu následně automatizovaně přijde potvrzení, zda se chce opravdu přihlásit k odběru newsletteru (tento první informující e-mail, lze charakterizovat jako v rámci oprávněného zájmu). V daném e-mailu následně potvrdí svůj zájem a obchodník zde musí specifikovat, kdo je a za jakým účelem bude e-mail a údaje svého uživatele využívat, kdo bude údaje zpracovávat a na jak dlouhou dobu. Souhlas je vždy vázaný ke konkrétní společnosti a pro konkrétní účel, není možné je využívat jinde či dále přeprodávat. Za průkaz daného potvrzení je považováno - obsah zaslání, komu bylo odeslané, kdy bylo potvrzení, z jaké IP adresy došlo k potvrzení a jaký byl odkaz pro aktivaci.

V zápatí e-mailu musí být obsažený odkaz pro odhlášení odběru obchodních sdělení. V dnešní době prakticky každá společnost, nabízející distribuci newsletterů, daný odkaz v e-mailu vyžaduje a bez něj není možné ani rozeslání uskutečnit. Ze zákona se musíte v každém obchodním sdělení identifikovat svoji firmu, ideálně doplnit také své kontakty - telefon a e-mail.

Zbožové porovnávače

Většina zbožových porovnávačů využívá především data o vašich produktech, které přidává do své vlastní databáze. Některé však umožnují zasílat vašim návštěvníkům, kteří provedli nákup na vašem e-shopu, také dotazník s hodnocením spokojenosti, pro jehož zaslání však musí tyto služby pracovat s osobními údaji vašich zákazníků.

Cookies lišta

V souvislosti s využíváním řady marketingových nebo analytických nástrojů, jako je Google Analytics, remarekting v rámci služby AdWords nebo retargeting v rámci služby Sklik a dalších podobných služeb, je potřeba ošetřit souhlas, nebo alespoň informační povinnost. Nejčastěji pomocí tzv. cookies lišty, která bude návštěvníka informovat o způsobu zpracování osobních údajů během jeho návštěvy na webových stránkách nebo e-shopu, které mohou být využíty partnerskými službami. 

Příklad, jak může vypadat obsah cookies lišty

"Používáme technologie, jako jsou soubory cookie, abychom mohli přizpůsobovat obsah a reklamy, poskytovat funkce sociálních médií a analyzovat provoz na webu. Informace o vašem používání webu také sdílíme s našimi důvěryhodnými partnery v oblasti sociálních médií, reklamy a analýz."

V rámci cookies lišty je možné doplnit také tzv. nastavení preferenci nebo-li třetích stran, které budou návštěvníka po dobu pobytu na webových stránkách sledovat. V základu se dělí především na statistické či analytické (Google Analytics apod. a reklamní či marketingové (remarketing, retargeting, sociální sítě apod.). V rámci GDPR je podstatné, aby měl návštěvník možnost perzonalizovaných reklam využívající jeho osobní údaje odmítnout nebo se nechat odstranit z jejich sledování. 

Pro řadu webových stránek či e-shopu je v případě online marektingu potřeba přistupovat individuálně, protože každý může využívat jiných služeb, pro které platí jiná opatření nebo podmínky. Pokud si nevíte rady jaká opatření byste měli v souvislosti s online marketingem provést, kontaktuje nás a rádi vám navrhneme vhodný postup řešení.

 

Nenašli jste, co jste hledali?

Vše o GDPR pro online

Položení dotazu

Položte jakoukoliv otázku. Odpověď dostanete během několika dnů. Nejzajímavější dotazy umístíme na naše stránky.

Odesláním beru na vědomí zpracování osobních údajů