Používáme technologie, jako jsou cookies za účelem analýzy návštěvnosti, cílené reklamy a zajištění fungování stránek. Více informací o ochraně osobních údajů

Blog

SEO restart 2017 - postřehy a zajímavosti

SEO restart je jednou (jedinou?) z největších SEO konferencí v České republice a mravenci na ni nesmějí chybět. I letos jsme dorazili a sbírali aktuální novinky ze světa SEO a internetového marketingu.

Jaké to bylo?

Stejně jako v roce 2015 nebo 2016 se i SEO restart 2017 nesl v duchu zajímavých myšlenek a ukázek. Úvodní slovo si vzal na starost Filip Podstavec - vývojář nástroje Marketing Miner a významný linkbuilder. Filip provázel celým dnem a zábavně představoval jednotlivé přednášející. A co se na letošním SEO restartu událo za přednášky? Níže přinášíme rychlý souhrn.

SEO v multichannel světě | @Jan Tichý

Jan Tichý je proslavený červeným tričkem. A letos? Šedomodré! Svět se zhroutil, SEO je mrtvé! Nebo ne? SEO stále žije. Důležité je uvědomit si, kde má svoje místo.

Zajímavé postřehy

  • Na 23 % dotazů se zobrazí u Google 4 výsledky PPC.
  • 65 % prokliků vede přes PPC kampaně.
  • Framework Do-Know-Go: Fáze Do je spojena s nákupními dotazy, Go pak s navigačními. Největší skupinou dotazů je fáze Know (až 80 % všech dotazů) - informační dotazy, které jsou pro SEO v roce 2017 nejdůležitější.
  • Místo pro SEO není u frameworku STDC v nákupní fázi Do, ale spíše u fází Think a See. Čistě prodejní kanál zkrátka pro SEO většinou není a ve finální fázi rozhodnutí zákazníka a nákupu nestojí.

SEO v kombinaci PPC na brandové dotazy

Má smysl inzerovat na svůj brand? Ano.

  • až o 50 % více kliknutí na první pozici
  • 2. - 4. pozice až o 82 více prokliků

A co to červené tričko? Žena ho Honzovi prý ráno zakázala :-).

Co jsou Featured Snippets a jak se do nich dostat | @Marie Stouračová

Featured Snippet je výsledek vyhledávání, který se umisťuje na tzv. nulté pozici. Je zobrazen pod reklamou, nebo nad organickými výsledky vyhledávání, generuje se automaticky a v ČR se vyskytuje ve více než 2 % výsledků hledání. Samozřejmě na Googlu.

Optimalizace na dotazy: "Co to je .." a další s podobným charakterem výrazně navyšuje CTR. Optimalizace na nulté pozice pak bude ještě důležitější při nástupu hlasového vyhledávání. Aktuálně je to kolem 10 % veškerého hledání na Google.

Jak se do výsledků dostat?

  • analýza klíčových slov
  • analýza konkurence (je výsledek kvalitní, je zde potenciál?)
  • rozhodnutí, která témata a dotazy upřednostníme a budeme na nich pracovat jako první
  • tvorba textu - cca 200-300 znaků jako odpověď; pozor na hustotu a znění klíčových slov

Má cenu bojovat s výsledky featured snippet na Wikipedii? Je to těžké, ale není to nereálné. 

Rychlá analýza zahraničních trhů | @Martin Šimko

Chcete nebo potřebujete své podnikání rozšířit do zahraničí? Začíná to analýzou zahraničního trhu. Kterou zemi vybrat? Martina zajímá zejména:

  • Jak velký je vyhledávací trh v dané zemi?
  • Jak velký obrat z organické a placené návštěvnosti mohu očekávat? - odhad na základě analýzy klíčových slov nebo analýzy konkurence

Jak postupovat při analýze konkurence na zahraničním trhu?

  • překlad TOP důležitých slov
  • vyhledání TOP konkurence s podobnými produkty a obsahem
  • odhad návštěvnosti webů - SEMrush, ahrefs, similar web, ... + porovnání návštěvnosti podle CTR v ČR

Data při vyhodnocování bezpochyby nejsou přesná, proto se vyplatí vytvořit scénáře s různým CTR nebo jinou průměrnou hodnotou objednávky.

V přednášce se objevila hezká infografika se základními informacemi o zahraničních trzích - https://www.ulab.rocks/blog/infografika-dulezita-data-pro-export/

 SEO a UX: Rivalové, nebo parťáci? Rozsekneme to! | @Jan Kvasnička

Jsou to parťáci, ale každá strana si musí dávat pozor na práci nejen svou, ale i svého kolegy. Vzájemná kontrola je důležitá. Touto, na slidy bohatou, přednáškou vtipně proplul český UX guru Honza Kvasnička. 

Vždy by se měly obě strany zaměřovat na:

  • nastavení filtrace
  • speciální stránky
  • chování webu na desktopu a mobilní verzi
  • analýzu klíčových slov
  • možnosti vývoje

Na co nezapomenout? Nespoléhejte se na doměnky, mějte trpělivost, předávejte si zkušenosti a mějte přesahy do práce vašeho kolegy. A nenuťe návštěvníka webu přemýšlet.

 Překlad vám zajistí přesnost. Kde je ale výkon? | @Martin Kůra

Myslíte, že stačí text přeložit? Úspěch se dost možná nedostaví. Proč?

  • použití informací, které nikdo nehledá
  • špatně zvolená klíčová slova
  • nezajímavá nebo zvláštně podaná CTA (call to action) tlačítka
  • cizokrajný nádech (snižuje se důvěryhodnost a CTR)

Pozor si dejte na slangové výrazy, regionální výrazy, zpětný překlad nebo kulturní modifikace. 

Více k jazykovým překladům z přednášky v článku Petra Krauze.

Checklist Martina Kůry -> https://docs.google.com/spreadsheets/d/1bzPZY3gyzBJWld718R_is4QA1PA22EKRaIHQ7e8B8QQ/htmlview

 HTTPS vs. Heureka | @Martin Humpál

Více než 50 milionů zaindexovaných stránek - je vůbec možné přesměrovat bez propadu návštěvnosti tolik obsahu? To nám prozradil Martin Humpál z červeného týmu Heureky.

Zajímavé informace:

  • navýšení organicu na CZ o 8 %, na SK mutaci téměř 16 %
  • náklady přes půl milionu Kč
  • podle oficiálního vyjádření Googlu není Heureka velký web :-)

A jak to přesně v Heurece udělali?

 

 Případová studie: Jak jsme rozjeli invalidní vozíky | @David Brenner

Na začátku stál klient s celosvětovým projektem - prodejem invalidních vozíků. Chtěl pouze SEO, žádné jiné investice. Pravidelné schůzky a spolupráce agentury s jeho zaměstnanci vytvořily úspěšný web.

Kromě onpage optimalizace měl velkou váhu linkbuilding, lokální SEO a offpage propagace mezi neziskovými organizacemi.

Rychlý průřez celého postupu nám předvedl David Brenner.

 Crawl budget | @Vladimír Saur

Každý web má přidělený crawl budget, tedy počet požadavků od robota. U velkých webů bychom si crawl budget měli přinejmenším kontrolovat a zajišťovat jeho efektivní využití. Cílem je správná a rychlá indexace stránek, které jsou pro daný web důležité.

Zajímavé informace:

  • u velkého množství stránek lze omezit procházení v GSC nebo robots.txt (aby robot nezatěžoval server)
  • průměrně má robot pro weby s 1 milionem indexovaných stránek crawl budget 100 000 URL denně
  • u populárnějších webů (zpravodajské servery) může být crawl budget vyšší
  • musí být rychlý server - u pomalého se crawl budget snižuje
  • meta robots tagy a kanonické adresy vytěžují crawl budget stejně jako běžné stránky - robot je musí projít
  • tag lastmod v sitemapě - Seznam.cz tento údaj ignoruje, Google naopak prochází pouze ty s aktuálním datem
  • crawl budget mohou omezit i .js, css nebo technické nedostatky (404, 500, řetězené 301)

 Brána do pekla botů | @Zdeněk Nešpor

Abyste u svého webu nevyčerpali crawl budget, nezatěžovali server nebo nenaštvali uživatele, musíte si dát na některé věci pozor. O pekle, které může nastat, když se generují miliony zbytečných stránek, nám mnohé naznačil Zdeněk Nešpor.

Příklady zbytečného čerpání crawl budgetu:

  • řetězení redirectů (redirect loops)
  • nenastavené stránky 404
  • není pevné pořadí parametrů v URL - celkově špatně řešená filtrace

 Lokální SEO | @Ondřej Bělský

Lokální SEO se v poslední době řeší opravdu hodně a je to dobře. V České republice existuje přes 5 % dotazů, v jejichž výsledcích se vyskytuje tzv. local pack. A jak se nejen do takového local packu dostat nám Ondra Bělský z Alzy ukázal krok za krokem.

Zajímavé informace:

  • držte totožný název firmy
  • využijte zejména Google Moje Firma a Google+
  • vylaďte kontaktní / vstupní stránku ke každé pobočce

Důležité jsou také odkazy na recenze, nápověda o cestě k pobočce a odkazy na nejbližší pobočky (interní prolinkování).

Využívejte také:

  • strukturovaná data - jméno, URL webu, URL pobočky, logo, obrázek pobočky, popis, adresa, mapa, otevírací doba, telefon,
  • Google+ - popis firmy (příběh), stručné informace o prodejně, úvod včetně odkazů na váš web.

 Deutsche SEO? Wunderbar! | @Milan Fiala

Jak se dělá SEO v Německu? Co je důležité? A kolik to stojí? Milanova obsáhlá přednáška může sloužit jako výborný odrazový můstek pro růst na německý trh.

Zajímavé informace:

V německu patří mezi důležité parametry především důvěryhodnost firmy, poté kvalita produktu. Cena není až tak důležitá. 

  • desktop tvoří cca 53 % návštěvnosti, nákupy z mobilních zařízení 82 %
  • amazon.de tvoří přes 20 % e-shopového trhu

Jaké jsou odlišnosti na německého online trhu?

  • právní stránka internetového podnikání je velmi důležitá
  • povinné impressum (adresa, informace o společnosti)
  • důraz na gramatiku
  • německé certifikáty jsou důležité (TÜV Süd..)
  • doporučení: neměcké sídlo firmy / německá společnost
  • vyřešený Datashutz - ochrana osobních údajů
  • bez PayPal se neobejdete, důležitá je platba na fakturu
  • doprava - zdarma, domů (Hermez, DHL, DPD, GLS)

Optimalizace v Německu a co je důležité:

  • výběr domény - doména .de, hreflang tag
  • lokální SEO
  • zápis na Wikipedii je snazší než v ČR
  • získat odkaz je těžké a drahé

Podklady od Milana, které se mohou hodit: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cLtJEqyxUe3e0vJNbTxodCOyJ3Y43yBDfDxIKh08qNw/edit#gid=0

 Přestaňme dělat analýzy, začněme dělat SEO! | @Pavel Ungr

Co Pavel Ungr dělal špatně? Co dělá jinak? Komu se stalo, že první schůzka vypadala dobře, analýza také a výsledek dopadl špatně? Zvedá se mnoho rukou a my se chýlíme k závěru.

Co bylo důležité?

  • výstup musí každý klient pochopit
  • konzultace a osobní schůzky jsou důležité
  • komunikujte také se správnými lidmi

Načerpali jsme inspiraci. Zjistitli, jak to dělají ostatní. My víme, že se opět příští rok na SEO restartu potkáme s nejvýznamnějšími tvářemi české SEO scény. Další podklady hledejte také na blog.medio.cz.

Nestihli jste letošní SEO restart a článek nestačil?

Odesláním beru na vědomí zpracování osobních údajů

Položení dotazu

Položte jakoukoliv otázku. Odpověď dostanete během několika dnů. Nejzajímavější dotazy umístíme na naše stránky.

Odesláním beru na vědomí zpracování osobních údajů